برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

جدیدترین مصوبات کمیته خودرو برای شکستن حباب قیمت در خرید و فروش خودرو

مهدی صادقی نیارکی معاون امور صنایع وزارت مسکن در حاشیه نشست اخیر کمیته خودرو اعلام کرد برای قطع دست دلالان در بازار خرید و فروش خودرو محدودیت هایی برای ثبت نام خرید خودرو در نظر گرفته شده است.

در این نشست که با حضور نمایندگانی از نهادهای نظارتی و دادستانی کل کشور، معاونت بازرگانی داخلی، ایدرو، خودروسازان، انجمن خودروسازان، سازمان حمایت از مصرف کنندگان و دیگر افراد برگزار شد مصوب شد علاوه بر تعیین تکلیف در حوزه مدیریت تقاضای خودرو، روش های فروش خودرو، نحوه ثبت نام فروش فوق العاده و نحوه ثبت نام پیش فروش و مشارکت در تولید خودرو، از اتخاذ تصمیماتی در خصوص عدم خروج خودرو بدون پلاک از خودروسازی و تعیین تکلیف خودروهای انبار شده در پارکینگ ها خبر داد و گفت ، خودروهای بدون پلاک دارای محدودیت های خواهند شد و پارکینگ ها حق نگهداری خودروی بدون پلاک را ندارند. در ثبت نام جدید خودروهای نیز ۴ نکته باید توسط متقاضیان رعایت شود:

  • هر کد ملی فقط یک خودرو می تواند خریداری کند.
  • در موقع ثبت نام شخص متقاضی خودرو باید کارت ملی، گواهی نامه، حساب بانکی و سیم کارت باید به نام شخص متقاضی خودرو باشد در غیر این صورت فرد حق ثبت نام خودرو را نخواهد داشت.
  • متقاضی خودرو باید بیشتر از ۱۸ سال سن داشته و دارای گواهینامه رانندگی باشد.
  • متقاضی خرید خودرو در ۳۶ ماه گذشته از هیچ خودرو سازی خودرویی دریافت نکرده باشد.

کارشناسی خودرو

همچنین در این جلسه بیان شد که در فروش فوق العاده خودرو ، سند یک سال در رهن باقی می ماند و هیچ کدام از قراردادها امکان صلح نخواهند داشت تا فقط مصرف کنندگان واقعی امکان ثبت نام داشته باشند به علاوه در صورتی که خودرویی از شرکت تحویل گرفته شود و پس از سه ماه از تحویل خودرو برای سرویس اولیه مراجعه ننماید، گارانتی خودرو باطل شده و شرکت خودروساز حق ارایه سرویس و خدمات پس از فروش به این خودرو را نخواهد داشت.

همچنین سازمان خمایت از مصرف کنندگان بیان نمود که به صاحبان پارکینگ های خودرویی یک هفته مهلت داده می شود تا به صاحبان خودرو های دپو شده هشدار داده و ظرف یک هفته پارکینگ های خود را از خودروهای صفر کیلومتر خالی نمایند در غیر این صورت مشمول مجازات احتکار خودرو خواهند شد و پرونده افراد متخلف به سازمان تعزیرات ارسال خواهد شد.بر این اساس، خودروهای شخصی باید به سرعت پلاک شده و در غیر این صورت باید برای فروش به بازار عرضه شوند.

به خاطر وجود شرایط تورمی در کشور ، تمامی افراد تلاش می کننند که برای حفظ ارزش پول خود، در بخش های مختلف از جمله سکه و طلا، بورس، خرید مسکن و زمین، یا خرید خودرو سرمایه گذاری کنند. در اصل خودرو کالایی مصرفی است و هر ساله از ارزش خودروهای تولید شده کاسته شده و سرمایه گذاری بر روی خودرو امری بی معنی است. اما در ایران به دلیل تفاوت زیاد قیمت در بازار آزاد و نرخ کارخانه و تورم بالا به کالایی سرمایه ای تبدیل شده است.

کارشناسی خودرو