برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

خرابی شمع خودرو و همه نکاتی که باید درباره شمع خودرو بدانید

ما در این مقاله قصد داریم به بررسی مهمترین نکات استفاده از شمع خودرو بپردازیم. به زبان عامیانه میتوان شمع خودرو را قطعه ایی دانست که عامل حرکت اتومبیل است. شمع خودرو برای اتومبیل مانند بنزین برای ماشین است و به همان اندازه که بنزین اهمیت دارد و نبود آن باعث میشود اتومبیل حرکت نکند، نبود شمع هم باعث میشود موتور اتومبیل روشن نشود. در ادامه نکاتی را درباره شمع خودرو که شاید نمیدانستید برای شما عزیزان شرح خواهیم داد.

آیا نبود شمع خودرو تاثیری بر روی عملکرد خودرو دارد؟

شاید از خود پرسیده باشید که این قطعه کوچک چه تاثیری بر روی عملکرد خودرو دارد و در پاسخ این سوال شما باید گفت، شمع خودرو یکی از قطعات مهم اتومبیل میباشد که نقش مهمی در به حرکت در آوردن آن دارد. معمولا اتومبیل برای اینکه روشن شود باید در آن جرقه ایی ایجاد شود که موتور آن بتواند شروع به کار کند و صد البته اگر این جرقه که نقش مهمی در روشن شدن اتومبیل دارد ضعیف باشد موتور اتومبیل با تاخیر روشن میشود و یا کلا روشن نمیشود که در اینصورت باید شمع اتومبیل را تعویض کنیم، در ادامه مقاله شما را با این قطعه مهم و کاربردی بیشتر آشنا میکنیم.

کارشناسی خودرو

4 علامتی که به ما نشان میدهد مشکل اتومبیل از شمع خودرو است

شاید تا به حال برایتان سوال پیش آمده که خودرو نیروی ایجاد جرقه را از کجا می آورد و در پاسخ این سوال میتوان گفت شمع خودرو در داخل خود جریان برق را دارد که در درون آن حرکت میکند و این نیروی برق به وسیله فضای خالی که بین سر شمع و انتهای آن وجود دارد، قوسی قوی از جنس الکتریکی به وجود می آورد که جرقه را در موتور ایجاد میکند. ولی گاهی اوقات همین قطعه کوچک با خراب شدن، فرد را دچار مشکلاتی میکند که علت آن را میتوان روغن هایی دانست که اطراف بدنه آن را گرفته است و از جریان الکتریکی برق جلوگیری میکند و گاهی اوقات فاصله ایی که در میان سر شمع و انتهای آن میباشد تنظیم نیست و قوس الکتریکی ایجاد نمیشود که باعث خاموش شدن موتور میشود، زمانی که شمع اتومبیل دچار مشکل شود علائمی را از خود نشان میدهد که به شرح زیر میباشد

1. برخی از اتومبیل ها هستند که در صورت خرابی شمع، سوخت درون سیلندرشان به صورت ناقص محترق می شود و علت اصلی آن محترق شدن سوخت موجود در سیلندر در زمانی نامناسب میباشد و اگر فرد آن را به سرعت تعویض نکند پیشرانه اتومبیل آسیب میبیند.
2. زمانی که شمع خودرو مشکل پیدا میکند یکی از علائم آن ایجاد سرو صدا هنگام حرکت در جاده میباشد که علت آن سوخت های اضافه ایی میباشد که محترق نشده‌اند و باعث میشوند حسگر شمع خودرو مشکل پیدا کند و احتراق نادرست سوخت را به دنبال داشته باشد.
برخی از افراد هستند که مشکل خودروی خود را از طریق دور موتور اتومبیل تشخیص میدهند و یا به صدای پیشرانه اتومبیل خود گوش میدهند و به راحتی میتوانند مشکل را پیدا کنند.
3. افرادی هستند که از شتاب کم خودروی خود گلایه دارند اما دلیل آن را نمیدانند، باید گفت اگر شمع خودرو مشکل پیدا کند و نتواند به خوبی پاسخ گوی نیاز شتاب اتومبیل باشد، در واقع ضعیف شده یا کارایی خود را از دست داده که باید آن را تعویض کرد.
4. گاهی اوقات که این قطعه با مشکل رو به رو میشود سبب افزایش سوخت بیشتر اتومبیل خواهد شد که علت آن محترق نشدن سوخت به درستی در سیلندرها میباشد. اگر این قطعه دچار کثیفی شود باعث میشود مصرف سوخت خودرو به طور ناگهانی بالا رود که میتوانید آن را تمیز کنید یا تعویض کنید تا مشکل برطرف شود.

کارشناسی خودرو

شمع خودرویی که معیوب است چه ظاهری دارد؟

امروزه شرکت های تولید کننده ماشین و قطعات یدکی این قطعه را در انواع مختلفی به بازار عرضه میکنند که معمولا رنگ آنها زرد یا قهوه‌ایی کم رنگ میباشد. اما بعد از استفاده دچار تغییرات ظاهری میشود و معمولا عیب آن را میتوان از روی ظاهر آن هم تشخیص داد. ما در این مقاله ویژگی های ظاهری شمع معیوب را برای شما آورده‌ایم که به شرح زیر است
1. امروزه بنزنیی که ماشین ها مصرف میکنند دچار آلودگی میباشد و دلیل اصلی آن مواد افزودنی میباشد که به آن اضافه میشود تا اکتان موجود در بنزین را بیشتر کند. این مواد افزودنی و آلودگی ها باعث میشود سطح چینی شمع دچار تغییر رنگ گردد و به رنگ های قرمز و صورتی تبدیل شود.
2. اگر که بسیار کثیف باشد سطح چینی آن به رنگ سیاه تغییر میکند که آن هم نشان از معیوب بودن این قطعه دارد.
3. اگر که در سطح چینی خود دارای ترک خوردگی باشد هم معیوب است که علت آن را میتوان کمبود اکتان موجود در بنزین دانست که باعث میشود این قطعه به خوبی عمل نکند و یا موتور ماشین صدای تق تق دهد.
4. یکی دیگر از نشانه های شمع معیوب فرسودگی الکترود میباشد و برای جلوگیری از مشکلات بیشتر فرد باید شمع خودرو را هرچه زودتر تعویض کند.
5. افرادی که عادت دارند در طول رانندگی تخته گاز بروند معمولا بر روی سطح چینی شمع آنها لعابی به رنگ زرد یا سبز ایجاد میشود که نشانه معیوب بودن شمع خودرو میباشد و باید آن را تعویض کرد.

خرابی شمع خودرو

در کشور ما چند نوع شمع خودرو موجود است

یکی از نکاتی که در خرید باید مدنظر داشت این است که قطعه خریداری شده با اتومبیل شما سازگار است یا نه ، شمع های سازگار با اتومبیل های کشور ما سازگار میباشند و موجود است به شرح زیر هستند
شمع گرم را میتوان مناسب ماشین هایی دانست که دور کارکرد آنها پایین است. این مدل گرمای زیادی را تولید نمیکند که این ویژگی باعث شده همیشه سرد باشد اما عیب بزرگ این مدل شمع عمر کوتاه آن است چراکه بعد از مدتی کار کردن رسوبات زیادی بر روی سطح چینی شمع قرار میگیرد که طول عمر آن را کاهش میدهد.
شمع سرد را معمولا ماشین هایی استفاده میکنند که موتور آنها خیلی زود داغ میکند و معمولا دمای بالایی دارند که این شمع خودرو بلافاصله بعد از خاموش شدن ماشین سرد میشود.
شمع نیلی یا مسی نسبت به دیگر مدل ها دارای مقاومت کمتری هستند و خیلی زود داغ میکنند که به همین دلیل دارای عمر کوتاهی میباشند و حداقل طول عمر آنها ۲۰ هزار کیلومتر و حداکثر ۴۰ هزار کیلومتر میباشد.
شمع پلاتینیومی را میتوان انتخابی مناسب برای هر اتومبیلی دانست چراکه الکترودی که در ساختار این شمع موجود است از جنس آلیاژ پلاتینوم است که باعث شده طول عمر آن را افزایش دهد و به ۱۰۰ هزار کیلومتر برساند. این نوع در برابر گرما مقاومت بالایی دارد و معمولا میتواند تا ۲۵۰۰ درجه سانتیگراد گرما را تحمل کند.
شمع ایردیومی را هم میتوان انتخاب خوبی برای اتومبیل دانست چرا که در ساختار خود الکترودی دارد که از جنس ایریدیوم میباشد و طول عمر این مدل نسبت به مدل پلاتینیومی بیشتر است.
شمع الکترودی را نمیتوان برروی هر ماشینی نصب کرد چراکه در ساختار خود دو پلاتین دارد که دارای دو الکترود میباشد که باعث شده در دو جهت عمل جرقه زدن را انجام دهد. این نوع دارای طول عمر بالایی میباشد که باعث شده افراد زیادی آن را برای اتومبیل خود انتخاب کنند.

خرابی شمع خودرو

بهترین راه برای افزایش طول عمر شمع چیست؟

برای اینکه بتوانیم اتومبیلی داشته باشیم که بدون عیب و نقص کار کند باید تمام نکات ایمنی را رعایت کنیم. شمع ماشین یکی از قطعات اتومبیل میباشد که باید برای نگه داری و افزایش طول عمر آن نکاتی را رعایت کرد مثل تمیز کردن و تنظیم آن، زمانی که آن را روغن گرفته نمیتواند به خوبی کار بکند.
کارشناسان معتقدند افرادی که میخواهند شمع ماشینشان طول عمر بیشتری داشته باشد باید آن را هر ۲۰ کیلومتر باز و تعمیر کنند اگر هم هزینه اش را دارند به طور کلی آن را تعویض کنند که اتومبیل مشکلی در زمان روشن کردن نداشته باشد. طول عمر مفید شمع خودرو را میتوان از ۵۰ هزار کیلومتر تا ۹۰هزار کیلومتر دانست اما افرادی که در زمینه تعمیرات شمع فعالیت دارند معتقدند که شمع ماشین بعد از مدتی کار کردن و گرمای زیادی که تحمل میکند کارکرد اولیه خود را ندارد و جریان الکتریسیته را به خوبی منتقل نمیکند پس باید آن را هر ۲۰۰۰۰ هزار کیلومتر تعویض کرد.

کارشناسی خودرو

ماندگار ترین شمع ها کدامند؟

شمع قوی را میتوان یکی از عواملی دانست که در تعویض این قطعه موثر میباشد. این مدل با توجه به این که باعث میشود سریعتر خودرو روشن شود سریعتر هم از بین میروند چون زودتر داغ میکنند پس طول عمر کمتری دارند و زودتر باید تعویض شوند.
شمع های با طول عمر زیاد مزایای بسیاری دارند که یکی از آنها زمان تعویض آن میباشد و فرد نیازی ندارد هر چند مدت یکبار شمع خودروی خود را تعویض کند.آن دسته که قویی هستند و طول عمر مفید آنها زیاد میباشد دارای الکترود قوی میباشند. شمع هایی که از جنس ایریدیوم و یا پلاتین هستند طول عمری طولانی تر نسبت به دیگر مدل ها دارند.
نفوذ روغن به ساختار شمع هم جزو عواملی میباشد که در زمان تعویض شمع خودرو موثر است. اگر میخواهید بدانید که زمان تعویض شمع شما نزدیک است یا نه میتوانید آن را بیرون بکشید و اگر که بر روی آن روغن تجمع کرده بود و یا دچار ترک شده بود باید آن را تعویض کنید.
رانندگی پُرگاز هم جزو عواملی میباشد که در زمان تعویض موثر میباشد و افرادی که عادت دارند در طی روز به ماشین خود گاز بدهند باید آن را زود به زود عوض کنند اما اگر این عادت را ندارید نگران تعویض زود به زود این قطعه نباشید.

عواملی که باعث میشود شمع خودرو خراب شود چیست؟

بالا بودن حرارت اتومبیل یکی از عوامل موثر در خرابی این قطعه میباشد. زمانی که موتور خودرو بسیار داغ کرده باشد و به طور ثابت از آن کار بکشید، طول عمرش کاهش پیدا میکند ویا دچار خرابی میشود. برای حل این مشکل میتوانید شمع هایی را خریداری کنید که طول عمر بیشتری دارند.
نشتی روغن در موتور یکی از عوامل موثر در خرابی آن میباشد چراکه نشت روغن باعث میشود که جریان الکتریسیته به خوبی جریان پیدا نکند و موتور به خوبی روشن نشود.
آلودگی قطعات خودرو به وسیله کربن از عوامل موثر در خرابی این قطعه است. کربن میتواند عمر مفید قطعات خودرو از جمله شمع را هم کاهش بدهد. یکی از عواملی که باعث میشود کربن در اتومبیل بیشتر شود استفاده از فیلترهای هوایی میباشد که غیر استاندارد است.

آیا شمع خودرو نیاز به سرویس دارد؟

شاید برای هرکسی این سوال پیش آمده باشد که این قطعه هم نیاز به سرویس شدن دارد و برای پاسخ به این سوال باید گفت بله. هم مانند دیگر اعضای ماشین احتیاج به سرویس دارد چراکه بعد از مدتی از استفاده دچار عیب هایی میشود مثل نا میزان بودن فاصله بین سر شمع و انتهای شمع که باعث میشود جریان الکتریسیته به خوبی جریان پیدا نکند و موتور خودرو دیرتر روشن شود و حتی گاهی اصلا روشن نمیشود که برای حل این مشکل میتوانید به مکانیک مراجعه کنید و توسط آچار فیلر آن را تنظیم کنید و مواد زائدی که اطراف آن را گرفته تمیز کنید، کارشناسان پیشنهاد میکنند شمع اتومبیل خود را هر بیست هزار کیلومتر سرویس کنید تا مشکلی در هنگام روشن کردن و گاز دادن به ماشین خود نداشته باشید.

شمع ۳ پلاتینه چه تفاوتی با دو پلاتینه دارد

۳ پلاتینه را میتوان جزو بهترین مدل های شمع خودرو دانست، این شمع قابلیت این را دارد که به طور هم زمان در بین سه الکترود جرقه زنی را انجام دهد و در دو مدل سوزنی و نیکلی تولید میشود. این مدل طول عمر مفید تری نسبت شمع دو الکترود و سه الکترود دارد. خودروهایی که از این شمع استفاده میکنند معمولا شتاب بهتری نسبت به خودروهای دیگر دارند.

 این صفحات را نیز ببنید: