برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

پیش فروش محصولات سایپا– راهنمای ثبت نام

شرکت خودروسازی سایپا با توجه به تقاضای موجود در بازار، هر از چند گاهی تعدادی از خودروهای خود را در بازه‌ی زمانی مشخص، با شرایط ویژه‌ای به فروش می‌گذارد تا متقاضیان بتوانند با توجه به تبصره‌ها و شرایط ایجاد شده برایشان، اقدام به خرید خودرو نمایند.

این کار کمک می‌کند تا افرادی که مبلغ مورد نظر برای تأمین یکجای هزینه خودرو را ندارند، بتوانند با داشتن فرصت کافی، هزینه آن را در مدت زمانی طولانی‌تر تأمین کرده و صاحب خودرو شوند.

کارشناسی خودرو

سایپا روش‌های مختلفی برای فروش محصولات خود دارد که از بین آن‌ها می‌توان به پیش فروش، فروش فوری، فروش اعتباری، لیزینگ و… اشاره کرد. برای استفاده از این روش‌ها و خرید خودرو، شرایط ویژه‌ای وجود دارد که باید هر یک از آن‌ها را بررسی نمود و پس از چک کردن همه تبصره‌ها اقدام به ثبت نام کرد.

طرح پیش فروش محصولات سایپا


همان‌طور که اشاره شد، پیش فروش خودرو با توجه به تقاضای بازار در شرایط مختلفی صورت می‌گیرد و بازه‌های زمانی تعیین شده‌ای از جانب خود سایپا وجود دارد که متقاضیان می‌توانند با توجه به آن‌ها اقدام به ثبت نام جهت خرید خودرو کنند.

در هر بار اعلام امکان پیش خرید خودرو توسط سایپا، تعداد مشخصی مدل از خودروهای این شرکت جهت ثبت نام متقاضیان اعلام می‌شوند. تعداد محصولاتی که پیش فروش می‌شوند، کاملاً به تعداد خودروی تولیدی توسط کارخانه دارد؛ به همین جهت اگر تعداد ثبت نام متقاضیان بیش از تعداد خودروها باشد، برای اسامی ثبت نام شده قرعه‌کشی صورت می‌گیرد و در صورتی که اسم فرد اعلام شود، مراحل بعدی را انجام خواهد داد. معمولاً این اتفاق می‌افتد و تعداد ثبت نام کنندگان هر دوره، رقم بالایی است که باعث انجام قرعه‌کشی توسط کمپانی می‌شود.

اما این پروسه (ثبت نام برای خرید خودرو) دارای مراحل مختلفی است و تبصره‌های متفاوتی دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم داشت.

کارشناسی خودرو

در طرح‌های پیش فروش خودرو، معمولاً مبلغی اولیه از جانب خودروساز به عنوان مبلغ پیش فروش تعیین می‌شود. حدوداً یکسال بعد، خودرو تحویل فرد داده می‌شود و مابقی پول خودرو نیز با توجه به قیمت روز محاسبه شده و اخذ می‌گردد. این مراحل، در قرار دادی که به افراد برگزیده داده می‌شود، ذکر خواهد شد.

شرایط و تبصره‌های پیش فروش محصولات سایپا

آخرین شرایطی که برای ثبت نام وجود داشته، شامل موارد مختلفی است که به آن‌ها اشاره خواهیم داشت. این شرایط در دی ماه سال 1399 مشخص شده‌اند.

در این شرایط به هر کد ملی فقط یک امکان برای ثبت نام داده می‌شود که همین هم تحت قوانین و چهارچوب‌هایی خاص است که به آن‌ها اشاره خواهیم داشت:

  • فرد متقاضی فقط می‌تواند در یکی از پیش فروش‌های ایران خودرو، یا سایپا اقدام کند و نمی‌تواند برای هردوی آن‌ها ثبت نام داشته باشد.
  • حداقل سن برای ثبت نام، 18 سال است و فرد متقاضی باید گواهی نامه رانندگی نیز داشته باشد (حداقل گواهی نامه رانندگی پایه 3) جالب توجه است که اگر فردی گواهی نامه نداشته باشد و برای پیش خرید ثبت نام کند، علاوه‌بر اینکه ثبت نام او لغو می‌شود، 3 سال هم از اقدام دوباره برای ثبت نام مجدد محروم خواهد شد.
  • امکان صلح و انتقال خودرو به صورت وکالتی وجود ندارد. این مورد پیش‌تر وجود داشت، اما در قوانین و شرایط جدید، اصلاح شده است.
  • فرد متقاضی، نباید طی 48 ماه گذشته، ثبت نام یا صدور فاکتور خودرو نزد شرکت‌های سایپا یا ایران خودرو داشته باشد.
  • فردی که برای ثبت نام پیش فروش اقدام می‌کند، نباید پلاک انتظامی فعالی داشته باشد. چنانچه وی پلاک فعال داشت و اقدام به ثبت نام کرد، علاوه‌بر لغو درخواست او، از ثبت نام دوباره تا سه سال منع می‌شود.
  • تمامی اطلاعات متقاضی اعم از شماره کارت، شماره حساب بانکی، شماره شبا و شماره همراه باید متعلق به خود شخص باشد.
  • کد پستی و کد نمایندگی باید از یک استان باشد.
  • فردی که در فروش فوق‌العاده خودرو سایپا یا ایران خودرو شرکت کرده باشد، امکان شرکت در طرح پیش فروش سایپا را نخواهد داشت.

کارشناسی خودرو

نکات مربوط به بعد از اعلام اسامی برگزیدگان پیش فروش سایپا

  • باید در نظر داشته باشید که پیش فروش با قیمت غیر قطعی انجام می‌شود. همچنین هیچ مبلغی به عنوان پیش پرداخت از متقاضیان دریافت نمی‌گردد و تنها زمانی این اتفاق می‌افتد که اسامی برگزیدگان قرعه‌کشی مشخص شود.
  • معمولاً بعد از اعلام نتایج قرعه‌کشی باید ظرف مدت 3 روز، مبلغ اعلامی از سوی شرکت پرداخت شود؛ اگر در این بازه زمانی مبلغی پرداخت نشد، فرد با شخص دیگری جایگزین خواهد شد.
  • قیمت نهایی خودرو مطابق با قیمت روز محاسبه خواهد شد.
  • اگر شرکت برای تحویل خودرو تأخیر داشت، به ازای مبلغ پرداختی فرد متقاضی به صورت روزشمار (12 درصد سالیانه) باید سود به فرد بدهد. این زمان از موقع مندرج تحویل خودرو از جانب شرکت تا زمان تحویل آن محاسبه می‌شود.

شرایط استفاده از گارانتی

  • برای مراجعه به گارانتی جهت سرویس خودرو، باید حداقل 1000 کیلومتر را با آن طی کرده باشید، در غیر این صورت نمی‌توانید خودرو خود را به گارانتی برده و از خدمات آن‌ها استفاده نمایید.
  • این نکته را نیز در نظر داشته باشید که اگر خودرو خود را تا سه ماه پس از تحویل، برای سرویس اولیه نزد گارانتی نبرید، کارت گارانتی آن غیر فعال شده و به طور کلی نمی‌توانید از مزایای آن بهره‌مند باشید.

هنگام ثبت نام می‌توانید رنگ و مدل مورد نظر خود را نیز انتخاب کنید، البته این مورد بستگی به شرایط هر دوره دارد و ممکن است موارد متغیر داشته باشد. با این حال، اگر امکان انتخاب رنگ داشتید، برخی از مواقع، قرار داد دارای بندی است که طبق آن شما اعلام رضایت خواهید کرد که اگر رنگی متفاوت با رنگ انتخابی برای اتومبیل خود را از نمایندگی دریافت کردید، مانعی برای شما وجود نخواهد داشت.

این مورد بیشتر برای زمانی است که امکان پیش‌بینی درخواست متقاضیان وجود ندارد؛ و ممکن است که اتومبیل‌هایی که دارای یک رنگ خاص هستند، به تعداد کافی موجود نباشند و کارخانه رنگ دیگری از خودروها را تولید کرده و داشته باشد. در این صورت، رنگ مورد نظر شما به دستتان نخواهد رسید. البته با توجه به این موضوع، امکان تغییر قیمت نیز وجود دارد که مابه‌التفاوت آن محاسبه خواهد شد.

بنابراین وجود این بند برای اعلام احتمال وجود شرایط اینچنینی برای متقاضی خواهد بود.

بدین ترتیب است که روش‌های مختلف فروش در نظر گرفته می‌شود تا مصرف کننده با توجه به شیوه‌های پرداخت از بین آن‌ها مناسب‌ترین راه را برگزیند.