برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

تمام چیزهایی که باید در مورد کارشناسی رنگ خودرو بدانید

انسان ها تمایل دارند موقع خرید هر چیزی از نظرات دیگران، خصوصا متخصصین آن حوزه بهره ببرند. حال آنکه جویا شدن از نظرات متخصصین در برخی خرید و فروش ها اهمیت ویژه ای پیدا می کند. برای مثال می توان به  بازار داغ خرید و فروش خودروهای کارکرده اشاره کرد. این روزها با افزایش قیمت خودرو این موضوع اهمیت دو چندانی یافته است. هنگام خرید خودروهای کارکرده علاوه بر اطمینان از صحت فنی خودرو˓ اطمینان از سلامت ظاهر خودرو نیز اهمیت ویژه دارد چرا که رفع کردن اشکالات ظاهری از برطرف کردن اشکالات فنی خودرو ساده تر است. مهم ترین دلیل برای لزوم اطمینان از سلامت ظاهر خودرو پیشگیری از خرید خودروی کارکرده به عنوان خودروی نو و دست اول می باشد. در این مقاله به بررسی کامل کارشناسی رنگ خودرو خواهیم پرداخت.

یکی از مواردی که پنهان کردن آن از دید خریداران شایع تر است رنگ آمیزی مجدد خودرو است. هر چند که در بسیاری از موارد دلیل این پنهانکاری تنها به دست آوردن سود بیشتر نیست و بسیاری از فروشندگان خودرو˓ خود از آن بی خبرند. از این رو بهره گیری از تخصص کارشناسان رنگ خودرو در جلوگیری از ضررهای مالی احتمالی بسیار موثر خواهد بود. بعلاوه زیبایی ظاهری خودرو نیز برای بسیاری از ما از اهمیت ویژه ای برخوردار است.  

کارشناسی رنگ خودرو با تشخیص رنگ خودرو

راهنمای کارشناسی رنگ خودرو

پیش از پرداختن به تشخیص رنگ خودرو و خدماتی که می توانید از یک کارشناس رنگ خودرو دریافت کنید، ذکر یک نکته خالی از لطف نیست. هنگامی که قصد دارید یک ماشین کارکرده بخرید˓ وجود برخی عیوب ظاهری نباید چندان دور از انتظارتان باشد. برخی به هنگام فروش ماشین خود این اشکالات را رفع نمی کنند و خودرو را به حال خود رها می کنند. برخی نیز اشکالات را رفع می کنند و ماشین را آراسته تحویل می دهند. 

کارشناسی خودرو

بله درست متوجه شدید˓ می خواهم بگویم رنگ شدگی مجدد یک ماشین می تواند یک حسن برای یک ماشین کارکرده به حساب بیاید! اما از آنجایی که پی بردن به این مسئله تاثیر چشمگیری در کاهش قیمت خودرو دارد تلاش ما در این مطلب آشنا کردن شما با خدمات یک کارشناس رنگ خودرو است که می تواند در پیشگیری از اقدامات سودجویان و تحمیل ضررهای احتمالی به شما مفید واقع شود. 

آیا هر رنگ شدگی خودرو دلیل بر وجود آسیب و ایراد در خودرو مورد نظر است؟

هر رنگ شدگی دلیل بر وجود آسیب و ایراد در خودرو نیست. گرچه در بیشتر موارد این اتفاق نشان دهنده نوعی عیب و ایراد در خودرو مذکور است اما گاها فروشنده ماشین براساس سلیقه و وسواس شخصی رنگ خودرو را عوض کرده است.

ضرورت کارشناسی رنگ خودرو

بسیاری از افرادی که قصد خرید خودروی دست دوم دارند برای اطمینان از سلامت خودرو به کارشناس رنگ خودرو نیازمند هستند. از آنجا که در ایران، صنعت تعمیر و بازسازی خودرو به طور چشمگیری پیشرفت کرده است و اشخاص ماهری در این زمینه مشغول به کار هستند، در معاملات خرید و فروش خودرو نیاز به یک کارشناس متخصص بیش از پیش احساس می شود. 

 کارشناسی رنگ ماشین  و خودرو

تشخیص رنگ خودرو، نوع و میزان خسارت وارد شده به خودرو را مشخص می کند که می تواند هزینه های احتمالی را که ممکن است در آینده برای خریدار پیش بیاید را از بین ببرد. 

در کارشناسی رنگ خودرو چه مواردی بررسی میشود؟

در کارشناسی رنگ خودرو، بدنه خودرو از لحاظ تصادف، قطعات استوک، قطعات تعویضی، آسیب دیدگی های شاسی، دستکوب بودن شماره سریال خودرو و صافکاری های بدنه و برش های اتاق خودرو، بررسی می شوند. همچنین در تشخیص رنگ خودرو، اصالت خودرو که یکی از ویژگی های مهم ماشین است نیز مورد بررسی قرار میگیرد. هر قطعه از خودرو که رنگ می شود در تعیین قیمت خودرو و وضعیت خودرو ارتباط مستقیم دارد.

کارشناسی رنگ خودرو

1- استفاده از چشم غیر مسلح

کارشناسان تشخیص رنگ خودرو از شیوه های مختلفی برای معاینه رنگ خودرو استفاده می کنند. اولین و ساده ترین راه که البته همیشه نمی توان به آن اکتفا کرد استفاده از چشم است. بسیاری از ما گمان می کنیم بررسی بدنه و نگاه کردن با دقت به خودرو کاری بیهوده است، چرا که اشکالات ظاهری با یک نگاه مشخص نمی شوند. اما همیشه هم اینطور نیست و بسیاری از اوقات با نگاه ریز بینانه می توان متوجه رنگ آمیزی خودرو شد.

کارشناسان تشخیص رنگ با بررسی چشمی دقیق نقاط آسیب پذیرتر خودرو همانند صندوق عقب و یا سپر خودرو می توانند رنگ خوردگی آن را تشخیص دهند. وجود نقاط کم رنگ تر˓ پر رنگ تر و یا وجود سطح ناصاف در قسمت های رنگ خورده نشان از رنگ خوردگی خودرو دارند. البته امروزه با توجه به پیشرفت دستگاه های تشخیص و ضریب خطای بالا در این روش˓ استفاده از این روش کاربرد چندانی ندارد. 

2- استفاده از انگشتان

روش دیگر برای تشخیص رنگ خودرو استفاده از انگشتان دست است. ممکن است این روش نیز همانند روش قبل ساده به نظر بیاید، اما تشخیص به این شیوه نیز تنها کار یک متخصص زبده است. متخصصان تشخیص رنگ خودرو با بررسی نقاط حساس خودرو که در برخورد ها احتمال آسیب بیشتر دارند را به دقت و با استفاده از نوک انگشتان خود لمس می کنند. همانطور که در پاراگراف قبل اشاره شد در صورت رنگ شدگی مجدد خودرو˓ این قسمت ها سطح ناصاف تری در مقایسه با سایر قسمت ها دارند. 

کارشناسی خودرو

3- استفاده از آهن ربا

استفاده از آهنربا روش دیگری برای تشخیص رنگ خودرو می باشد. به این صورت که با استفاده از یک آهنربای نه چندان قوی بخش های حساس ماشین را مورد بررسی قرار داده و همین کار را برای بخش هایی که سالم هستند نیز تکرار می کنند. مقایسه نحوه واکنش این قسمت ها به آهنربا رنگ خوردگی خودرو را اثبات و یا رد می کند. محدودیتی که در استفاده از این روش وجود دارد این است که تشخیص رنگ خودرو با این روش برای خودروهایی که دارای بدنه آلومینیومی هستند کاربرد ندارد. 

4- استفاده از دوربین عکاسی

استفاده از دوربین عکاسی با کیفیت و عکاسی در تاریکی و در حالی که فلش دوربین روشن است یکی دیگر از روش های تشخیص رنگ خودرو است. هر چند که این روش نیز ساده به نظر می رسد، اما نکاتی از قبیل زاویه عکس گرقتن و فاصله از خودرو در تشخیص رنگ خوردگی آن از اهمیت بالایی برخوردار است.  

5- استفاده از دستگاه تشخیص رنگ

اما ابزار دقیق و پرکاربردی که امروزه در اختیار بسیاری از کارشناسان تشخیص رنگ خودرو قرار دارد˓ دستگاه تشخیص رنگ نام دارد. این دستگاه با قرار گرفتن بر روی قسمت های مختلف˓ ضخامت آن را نشان می دهد. در صورتی که ضخامت قسمتی کمتر از ۴ میلی متر و بیشتر از ۷ میلی متر باشد˓ خودرو مجددا رنگ شده است. دقت بالای این دستگاه موجب محبوبیت این دستگاه نزد کارشناسان تشخیص رنگ شده است. نکته مهم در استفاده از این دستگاه ها اطمینان از اصل و با کیفیت بودن دستگاه است.  

کارشناسی تخصصی رنگ خودرو

موارد فوق از روش های تشخیص رنگ خودرو به شمار می آیند. در ادامه مروری کوتاه بر قسمت هایی از خودرو که دارای اولویت بیشتری در تشخیص رنگ خودرو هستند˓ می پردازیم. 

ویژگی های یک کارشناس رنگ خودرو مجرب

یک کارشناس تشخیص رنگ ماهر باید از ویژگی های زیر برخوردار باشد: 

1-  از دانش و تجربه کافی برخوردار باشد

با پیشرفته شدن صنایع و تحولات رخ داده˓ صرف داشتن تجربه در این امر کفایت نمی کند. یک کارشناس تشخیص رنگ خودرو باید از دانش روز برخوردار باشد و از ابزارهای متفاوت و کارآمد نیز شناخت جامع داشته باشد. در کنار آن تجربه نیز به طور قطع در موفقیت او و پروژه کاری اش جایگاه ویژه ای خواهد داشت. 

2- گزارش رسمی و مکتوب ارائه دهد

ارائه یک گزارش مکتوب توسط کارشناس تشخیص رنگ تاثیر بسزایی در کیفیت معامله خودرو دارد. به معامله جلوه قانونی می بخشد و علاوه بر آن، نشانگر کار حرفه ای کارشناس است. 

3- قادر به انجام خدمات سیار باشد

یک کارشناس تشخیص رنگ حرفه ای به شما این امکان را می دهد تا در صورت نداشتن وقت کافی و یا امکان جابجایی˓ به محل مورد نظر شما آمده و به شما خدمات ارائه کند. بعلاوه حضور در کمترین زمان ممکن در محل مورد نظر از ویژگی های بارز یک کارشناس تشخیص رنگ متعهد است. 

4- امکان حضور به همراه همکار دیگر

کارشناس بتواند، در برخی موارد حساس که نیاز به حضور بیش از یک کارشناس است، با یکی از همکاران خود به طور همزمان خدمات ارائه کند. 

کارشناسی خودرو

اولویت های مهم در کارشناسی رنگ خودرو

اولین بخش شامل بدنه اصلی خودرو متشکل از سقف˓ شاسی و ستون هاست. این موارد معمولا در معرض آسیب کمتری هستند و معیاری برای تشخیص رنگ خوردگی سایر نقاط محسوب می شوند. اما در صورتی که کارشناس تشخیص رنگ خودرو رنگ خوردگی این نقاط را تایید کرد˓ خودرو را از نظر فنی به دقت بررسی کنید، چرا که به احتمال زیاد خودرو قبلا واژگون شده و یا به اصطلاح چپ کرده است. احتمال دیگر نیز تصادف از طرفین و یا بخش عقب و جلو ماشین است. به هر حال رنگ خوردگی این نقاط نشان از تصادف و یا اتفاقات جدی نظیر واژگونی است. 

دومین بخش که از آن به عنوان نقاط حساس خودرو یاد کردیم قسمت های بیرونی خودرو نظیر سپر˓ صندوق عقب˓ درب ها و گلکیر ها می باشند. این بخش در اولویت تشخیص رنگ خوردگی یک خودرو قرار دارند. این بخش ها به همان دلیل که آسیب پذیر تر هستند˓ بیشتر در معرض دید و بازرسی کارشناسان تشخیص رنگ قرار می گیرند. از طرفی به خاطر حساسیت بالای این بخش ها˓ نقاشان خودرو نیز مهارت و زمان بیشتری صرف رنگ آمیزی این بخش ها می کنند و همین امر لزوم مراجعه به یک کارشناس تشخیص رنگ زبده را دو چندان می کند.  

کارشناس رنگ

همانطور که متوجه شدید یک تشخص درست می تواند از ضرر شما جلوگیری کند. بهره گیری از دانش یک کارشناس تشخیص رنگ به همین علت اهمیت پیدا می کند. اما آیا تابه حال به ویژگی های یک کارشناس تشخیص رنگ خوب فکر کرده اید؟! 

هزینه کارشناسی رنگ خودرو چگونه است؟

هزینه کارشناسی خودرو ثابت می باشد و فاقد مالیات بر ارزش افزوده است. لذا از پرداخت هزینه اضافی بابت کارشناسی رنگ خودرو خودداری کنید. هزینه کارشناسی خودرو در ماشین های دنده اتومات با خودروهای معمولی مانند پراید متفاوت است. قیمت کارشناسی خودرو با توجه به برند خودرو، سال تولید ماشین، نرخ دلار روز، میزان کارکرد مشخص می شود.

آیا کارشناسی رنگ خودرو به ضرر فروشنده است؟

در صورت صداقت فروشنده کارشناسی رنگ خودرو میتواند حتی به نفع فروشنده نیز باشد. حضور کارشناس رنگ بدنه میتواند برای هر دو طرف معامله مفید و منصفانه باشد.

سخن پایانی

در این مطلب تلاش کردیم یکی از شاخه های معاینه خودرو را به کسانی که قصد خرید و یا فروش خودروهای کارکرده دارند˓ معرفی کنیم. کارشناسی رنگ خودرو در تشخیص خودرو کارکرده به جای خودرو نو و دست اول کاربرد دارد. همچنین بسته به بخشی که مجددا رنگ آمیزی شده است قیمت معامله می تواند به طور قابل ملاحظه ای تغییر پیدا کند. 

پنج روش تشخیص رنگ خودرو به همراه شرح کوتاهی از آن ها ارائه شد. لازم به ذکر است تشخیص رنگ خودرو به این روش ها محدود نمی شوند، اما همانطور که گفته شد استفاده از دستگاه های تشخیص رنگ به خاطر مزایای آن ها اکنون کاربرد بیشتری دارند.

 در ادامه بخش های دارای اولویت خودرو به هنگام بررسی رنگ خوردگی آن معرفی شدند و توضیح کوتاهی درباره آنان ارائه شد. در پایان نیز ویژگی های یک کارشناس تشخیص رنگ ماهر به صورت اجمالی بیان شدند. امید است با کسب آگاهی در امور و انتخاب مناسب ترین کارشناسان تشخیص˓ معاملاتی سراسر سود و رضایت انجام دهید. ما در سایت ماشین بانک کوشیده ایم تا با آموزش متخصصین زبده گامی در جهت خدمت به شما عزیزان برداشته و در بازار داغ خرید و فروش خودرو یاری تان کنیم.