برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

کارشناسی خودرو با ضمانت – آیا این موضوع واقعیت دارد؟

یکی از خدماتی که در سال های اخیر در حوزه خرید و فروش خودرو رواج پیدا کرده، کارشناسی خودرو است. با استفاده از خدمات کارشناسی خودرو شما می توانید از مشکلات و عیب‌های خودرو آگاهی پیدا کرده و خریدی مطمئن داشته باشید. در تبلیغات تعدادی از شرکت‌هایی که به کارشناسی خودرو می‌پردازند می‌توان دید که به شما ضمانت کارشناسی خودرو می‌دهند. به این معنی که اگر کارشناس مورد نظر شرکت در زمان کارشناسی خودرو دچار اشتباه شده و بابت این اشتباه خریدار خودرو متضرر شود، شرکت کارشناسی خودرو هزینه خسارت وارده را به شما پرداخت خواهد نمود. اما آیا این موضوع واقعیت دارد؟

کارشناسی خودرو چیست ؟

کارشناسی خودرو به فرایندی گفته می شود که یک کارشناس متخصص خودرو به بررسی وضعیت کامل خودرو اعم از بررسی بدنه و فنی خودرو می پردازد و این کار به منظور ارزیابی سلامت خودرو انجام می‌شود. اغلب خودروهای کارکرده دارای آسیب‌هایی در بخش بدنه خود هستند و ممکن است مشکلات فنی بسیاری نیز داشته باشند که به لحاظ ظاهری قابل مشاهده نباشد. از این رو دریافت کارشناس هنگام خرید خودرو به امری ضروری تبدیل شده است.

کارشناس خودرو فردی است که در بخش‌های مختلف فنی و رنگ و بدنه‌ی خودرو آموزش‌های لازم را دریافت کرده و می‌تواند در هنگام بررسی خودرو عیوب خودرو را شناسایی کند.

یک کارشناس خودرو چه مهارت‌هایی باید داشته باشد؟

  • شناخت کامل اجزا و قطعات خودرو
  • داشتن مهارت‌های فنی خودرویی
  • توانایی پیدا کردن عیوب خودرو
  • داشتن مهارت برقراری ارتباط
  • داشتن اطلاعات به روز در زمینه خودرو و آشنایی با انواع آپشن‌ها و مسائل فنی جدید خودرو
  • آشنایی با اصول شناسایی اصالت خودرو
  • آشنایی تخصصی با روش‌های شناسایی تعویضی بودن اتاق و وجود رنگ شدگی در بدنه خودرو
  • آشنایی تخصصی با نکات مهم در بررسی شاسی‌ها و ستون‌های خودرو
  • آشنایی با نکات مهم در بررسی سطوح خارجی و داخلی اتاق خودرو

هر چقدر که یک کارشناس مهارت و تجربه بیشتری در هر کدام از موارد گفته شده داشته باشد ، کارشناسی و ارزیابی وی دقیق تر خواهد بود.

کارشناسی خودرو

آیا ضمانت کارشناسی خودرو صحت دارد؟

همان طور که گفته شد کارشناس خودرو باید در زمینه‌های مختلفی دارای تجربه و مهارت باشد تا توانایی ارزیابی دقیق خودرو را داشته باشد.  کارشناس خودرو را می توان به یک دکتر عمومی تشبیه نمود که توانایی مشاهده مشکلات را در بخش های مختلف  بدن دارد اما در صورت وجود اشکال در یک بخش ( مثلا قلب) باید شما را به یک متخصص در این زمینه ارجاع دهد.

در کارشناسی خودرو نیز کارشناس توانایی شناسایی مشکلات فنی خودرو را دارد اما رفع ایراد و یا تخمین هزینه‌ی تعمیر خودرو جزو وظایف کارشناس نیست و باید شما را به یک متخصص فنی مکانیک یا برق کار خودرو ارجاع دهد. از این رو کارشناسی فنی خودرو در شرکت‌های مختلف کارشناسی شامل ضمانت نمی‌شود.

تخصص اصلی کارشناس خودرو شناسایی ایراد و مشکلات بدنه و رنگ خودرو و بخش های فنی خودرو که قابل رویت می‌باشند است. به عنوان مثال تشخیص باز شدن ایربگ خودرو در گذشته، جزو وظایف کارشناس می‌باشد.

بررسی و مطالعه شرایط ضمانت کارشناسی خودرو در این وب سایت ها نشان می دهد که هر کدام قوانین مخصوص به خود را برای ضمانت کارشناسی خودرو دارند و دستورالعمل جامع و واحدی برای ضمانت وجود ندارد. به طور مثال در شرایط ضمانت یکی از شرکت‌های کارشناسی خودرو درج شده که برای ضمانت خودرو اعلام ادعای اشتباه در کارشناسی توسط کاربر ظرف کمتر از ۲۴ ساعت از زمان صدور گزارش کارشناسی از طریق تماس با تلفن های پشتیبانی معرفی شده صورت گرفته و انتقال سند رسمی خودرو به نام خریدار ظرف کمتر از ۲۴ ساعت از زمان صدور گزارش کارشناسی بعمل آمده باشد. در صورتی که اگر تا به حال خودرویی خریداری کرده باشید متوجه می شوید که این کار در شهرهای بزرگ عملا غیرممکن است و فرد در صورت متضرر شدن امکان دریافت خسارت را نخواهد داشت.

نکته قابل توجه دیگر سقف خسارت پرداختی برای کارشناسی خودرو می باشد. در یک وب سایت حداکثر مبلغ خسارت 10 میلیون تومان ذکر شده و یکی  دیگر از شرکت ها نیز اعلام نموده که ده برابر هزینه کارشناسی خودرو را به عنوان خسارت پرداخت خواهد نمود. با توجه به افزایش بسیار شدید قیمت خودروها  در بازار به خصوص خودروهای وارداتی می توان متوجه شد که مبلغ خسارت مورد نظر حتی پوشش دهنده بخشی از خسارت وارد شده به متقاضی خودرو نمی باشد و فرد در صورت اشتباه در کارشناسی ممکن است تا چند ده میلیون تومان دچار ضرر و زیان شود ، به همین دلیل مبلغ ضمانت خودرو باید به گونه ای باشد که پوشش دهنده ضرر و زیان فرد باشد.

ضمانت کارشناسی خودرو باید به چه صورتی باشد؟

  • رنگ و بدنه خودرو – اولین بخشی که در کارشناسی خودرو مورد بررسی قرار می گیرد بدنه و رنگ خودرو است که دربرگیرنده بدنه، سقف، شاسی ها و ستون های خودرو، سپر، صندوق عقب ، درب‌ها و گلگیرها می‌باشد. کارشناس خودرو باید توانایی بررسی دقیق تمامی این نقاط را داشته باشد . در صورتی که کارشناس نتواند به درستی این بخش ها را مورد بررسی قرار دهد یا در صورتی که در هنگام بررسی رنگ و بدنه خودرو دچار اشتباه شود باید خسارت ناشی از این اشتباه به صورت کامل به خریدار پرداخت شود. ( امکان دارد یک خودرو ساعاتی پس از کارشناسی دچار تصادف شده و برای اصلاح بخش آسیب دیده رنگ آمیزی مجدد شود. باید این نکته را در نظر گرفت که بخش های رنگ آمیزی شده خودرو که دارای رنگ آمیزی جدید یا قدیمی هستند قابل تشخیص است )
  • مشکلات فنی قابل مشاهده – در خودروهای جدید با استفاده از دستگاه دیاگ می توان به بسیاری از مشکلات فنی خودرو پی برد. کارشناس باید توانایی استفاده صحیح از این ابزار را داشته باشد و در صورت استفاده از این دستگاه در هنگام کارشناسی خودرو ، مسئولیت اشتباهات ناشی از آن را نیز بر عهده بگیرد. همچنین بخش های فنی خودرو که قابل مشاهده و بررسی است باید توسط کارشناس مورد بررسی قرار گرفته و گزارش بررسی به فرد متقاضی ارائه شود. در صورتی که بخشی از خودرو قابل مشاهده بوده و توسط کارشناس مورد بررسی قرار نگرفته باشد یا به اشتباه کارشناسی شده باشد، خسارت بخش مورد نظر باید به متقاضی پرداخت شود.
  • بخش های غیر قابل مشاهده در خودرو – بخش هایی از خودرو قابل مشاهده یا بررسی توسط کارشناس ( از قبیل زیر خودرو ، داخل گیریبکس و… ) نیست. این نکته باید توسط کارشناس به متقاضی گفته شود. بخش های فنی خودرو که قابل مشاهده یا بررسی نمی باشد شامل ضمانت نمیگردد. در صورتی که شرایط قرار گرفتن خودرو بر روی جک وجود داشته باشد و کارشناس با استفاده از جک، بتواند قسمت های درونی و زیرین خودرو را مورد بررسی قرار دهد، نقاطی بررسی شده شامل ضمانت می باشد.
  • بررسی آپشن های خودرو :کارشناس باید آپشن های خودرو را مورد بررسی قرار دهد. در صورتی که آپشن ها مورد بررسی کارشناس قرار گرفته باشد و کارشناس در بررسی آپشن های خودرو دچار اشتباه شده باشد ضروری است که خسارت ایجاد شده را به فرد متقاضی پرداخت نماید.

تیم کارشناسی خودرو ماشین‌بانک با بهره‌گیری از کارشناسان متخصص و با تجربه، همواره تلاش خود را به‌کار می‌گیرد تا استاندار‌های ذکر شده را به طور کامل رعایت کند و در جهت حفظ حقوق متقاضیان
کارشناسی خودرو، از هیچگونه تلاشی دریغ نکند.

برای درخواست کارشناسی خودرو ماشین بانک می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید و یا با شماره زیر تماس بگیرید:

کارشناسی خودرو

صفحه اختصاصی کارشناسی خودرو ماشین بانک

02191074045