برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

چگونه خودرو ثبت نامی بخریم؟

اعلام خبر فروش فوق العاده خودرو سازان باعث شد که بازار خرید و فروش خودرو که قفل شده بود به صورت کاملا راکد درآید و در حال حاضر خرید و فروش خودرو در بازار آزاد انجام نشود. متقاضیانی که به دنبال خرید خودرو بودند ترجیح می دهند که شانس خود را برای خرید خودرو صفر امتحان کنند. با توجه به وضعیت پیش آمده بعد از نوروز ۹۹ و افزایش نجومی و غیرقابل خودرو ها و تصمیم وزارت صنعت، معدن و تجارت برای فشار به خودروسازها، این اولین بار در سال ۹۹ است که آرامش بر بازار خودرو کشور سایه انداخته . با این حال شرایط ثبت نام و نحوه فروش خودرو باعث به وجود آمدن سوالات بسیاری شده است.

به صورت کلی در کشور ما سه شیوه فروش فوق العاده، پیش فروش و مشارکت در تولید توسط شرکت های خودرو سازی برای فروش خودرو انجام می شود.

در شیوه پیش فروش خودرو دو مدل برای مشتریان تعریف شده بود. پیش فروش قطعی و عادی. در پیش فروش قطعی، قیمت خودرو مشخص بود و شخص خریدار خودرو طی بازه زمانی نه ماهه می توانست خودرو مورد نظر خود را تحویل بگیرد. حداقل سود مشارکت در این روش برابر حداقل سود سپرده در مدت قرار داد بود. در روش پیش فروش عادی قیمت خودرو در زمان تحویل مشخص میشد و بازه ای ۱۲ ماهه دارد و سود تعلق گرفته به این روش نیز متغیر است.

مشارکت در تولید به نوعی سرمایه گذاری بلند مدت محسوب می شود و مناسب افرادی است که عجله ای برای خرید خودرو ندارند. در ای روش که  قیمت خودرو در زمان تحویل خودرو مشخص می شود خریدار حداکثر به مدت ۳ سال باید منتظر بماند تا بتواند خودرو مورد نظر خود را تحویل بگیرد. سود مشارکت، انصراف و جبران تاخیر در تحویل نیز به مانند شیوه پیش‌فروش عادی تعیین شده است.

کارشناسی خودرو

فروش فوق العاده خودرو روش جدیدی است که به خاطر آشوب و به هم ریختگی بازار خودرو به روش های فوق اضافه شده و دلیل اصلی این کار جلو گیری از گسترش دامنه قدرت دلالان است و مشابه روش تحویل فوری است که در گذشته اجرا میشد. در این روش خودرو ساز با قیمت های مشخص خودرو خود را وارد بازار کرده و خریداران طی بازه زمانی سه ماهه خودرو خود را تحویل خواهند گرفت. در این روش خریداران ابتدا باید در سامانه دو خودروساز بزرگ کشور ثبت نام کرده  و منتظر قرعه کشی باشند. سود مشارکت و انصراف وجود ندارد و به ازای هر روز تاخیر از سمت خودروساز، سودی بابت جبران تاخیر پرداخت خواهد شد.

قرعه کشی وعده داده شده در این طرح قرار است با حضور نمایندگان نهادهای نظارتی و رسانه ها انجام شود و متقاضیانی که در قرعه کشی برنده خواهند شد باید ظرف ۴۸ ساعت، وجه خود را به حساب خودرو ساز واریز نمایند تا اسامی آنها به صورت قطعی ثبت شود.

از تفاوت این شیوه فروش خودرو نسبت به سال های قبل این است که فرد خریدار امکان فروش خودرو خود را تا مدت یک سال نخواهد داشت و سند خودرو تا یک سال در رهن شرکت باقی خواهد ماند و علاوه بر این امکان فروش وکالتی خودرو نیز تا مدت زمان ذکر شده مقدور نخواهد بود. همچنین تعداد مدل هایی که برای این روش به فروش گذاشته می شود بسیار کمتر از زمان های گذشته است و خریداران امکان انتخاب زیادی از این بین نخواهند داشت.

کارشناسی خودرو