برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

هزینه کارشناسی خودرو | تعرفه کارشناسی خودرو

خرید و فروش خودرو در این روزها اغلب با کمک و راهنمایی کارشناس خودرو یا یک فرد خبره در زمینه کارشناسی خودرو از قبیل مکانیک کاران و افراد شاغل در بنگاه های خرید و فروش خودرو صورت می پذیرد. مطمین ترین راه برای خرید خودرو به خصوص خودروهای کارکرده استفاده از خدمات کارشناسی خودرو است. در این بخش به بررسی هزینه کارشناسی خودرو | تعرفه کارشناسی خودرو و عوامل تاثیر گذار در آن خواهیم پرداخت.

هزینه کارشناسی خودرو به چه عواملی بستگی دارد؟

هزینه کارشناسی خودرو بر اساس عواملی از قبیل برند خودرو – آپشن های خودرو – میزان منحصر به فرد بودن خودرو و قیمت خودرو بستگی دارد. خودروهایی که در داخل کشور تولید شده اند به این دلیل که اغلب دارای تکنولوژی های پیشرفته ای نیستند به سادگی مورد کارشناسی قرار می گیرند و اغلب کارشناس خودرو می توانند به کارشناسی این خودروها بپردازند. به همین دلیل هزینه کارشناسی خودرو برای خودروهای داخلی از قبیل پراید ، انواع خودروهای پژو ، مبلغ بسیار کمتری نسبت به خودروهای خارجی و وارداتی است.

هزینه کارشناسی خودروهای خارجی نیز بسته به برند ، سال ساخت ، آپشن های نصب شده بر روی خودرو و… متغیر است. کارشناسی که خودروهای خارجی و به روز را مورد کارشناسی قرار می دهد باید از دانش و مهارت بیشتری در کارشناسی خودرو برخوردار باشد. بررسی عواملی از قبیل آپشن های خودرو ، سیستم های فنی و برق خودرو و… نیاز به مهارت و دانش تخصصی زیادی دارد. برای اطلاع دقیق از هزینه کارشناسی خودرو بهتر است با شماره ۰۲۱۹۱۰۷۴۰۴۵  تماس بگیرید تا با توجه به نوع خودرو تعرفه کارشناسی خودرو به شما اعلام شود. لازم به ذکر است که هزینه کارشناسی خودرو اعلام شده ثابت است و هیچ گونه هزینه دیگری از قبیل مالیات بر ارزش افزوده و هزینه رفت و آمد دریافت نخواهد شد و شما فقط هزینه کارشناسی خودرو ای که در زمان تماس به شما اعلام شده است را پرداخت خواهید کرد. همچنین در صورتی که تمایل داشته باشید می توانید با پرداخت هزینه ای بیشتر خودرو مورد نظر را قولنامه نمایید.

کارشناسی خودرو

چرا باید خودرو را قبل از خرید کارشناسی کرد؟

بازار خودرو در کشور ایران برخلاف بسیاری از کشورها دارای شرایط متفاوتی است. با کوچکترین تغییر در نرخ ارز ارزش خودرو بسیار دچار تغییر می شود. خرید خودرو بدون کارشناسی خودرو می تواند ریسک بسیار بزرگی برای خریدار در برداشته باشد. این امر در خودروهای خارجی بسیار محسوس تر است. برای کاهش این ریسک شما می توانید با پرداخت مبلغ بسیار اندک با اطمینان خودرو مورد نظر خود را خریداری نمایید.

همان طور که مطلع هستید وجود هر گونه آسیب در بخش های بدنه و فنی باعث کاهش قیمت خودرو به خصوص در خودروهای خارجی است. در حال حاضر بسیاری از خودروهای وارداتی مبلغی بیش از ۵۰۰ میلیون تومان دارند و وجود آسیب های بسیار کوچک حتی در بخش های سپر خودرو می تواند میلیون ها تومان کاهش قیمت داشته باشد. بنابراین موضوع منطقی است که صرف هزینه برای کارشناسی خودرو موجب می شود تا ریسک خرید خودرو کاهش یابد.

بسیاری از خودروهای کارکرده ممکن است در طی سال ها فعالیت دچار مشکلات فنی شوند که این مشکلات به راحتی قابل تشخیص نیستند. کارشناس خودرو با استفاده از دستگاه دیاگ می تواند به راحتی مشکلات فنی و برقی خودرو را شناسایی نماید. بسیاری از افراد تصور می کنند که پرداخت هزینه برای کارشناسی خودرو امری غیرمنطقی و غیر ضروری است اما با توجه به موارد گفته شده می توان به ضروری بودن این کار پی برد.

مراحل کارشناسی خودرو ماشین بانک

به طور خلاصه کارشناسی خودرو شامل 4 مرحله زیر است:

  1. بررسی کامل بدنه و سایر قطعات خودرو
  2. به دست آوردن نقاط ضعف و قدرت خودرو
  3. برآورد قیمت واقعی خودرو
  4. گزارش بررسی های صورت گرفته به صورت مکتوب

کارشناسی خودرو به بخش های مختلفی تقسیم می شود، که شامل کارشناسی بدنه خودرو ، کارشناسی فنی خودرو، کارشناسی تجهیزات جانبی خودرو و آپشن ها و تست رانندگی تقسیم بندی می شوند.

کارشناسی خودرو

منظور از کارشناسی بدنه خودرو چیست

اولین بخشی که در هنگام کارشناسی خودرو مورد بررسی قرار می گیرد و کارشناس خودرو ابتدا به آن توجه می کند بدنه خودرو است. کارشناس خودرو در بررسی بدنه خودرو  می تواند مواردی از قبیل ضربه های شدید به خودرو، رنگ شدگی خودرو ، تعویض قطعات و… را مورد بررسی قرار دهد.علت اهمیت کارشناسی بدنه خودرو بررسی استحکام اولیه خودرو است که تأثیر بسیار زیادی در ارزش گذاری خودرو خواهد داشت. برای آشنایی بیشتر در خصوص قسمت های مختلف کارشناسی خودرو بهتر است که به شرح موارد مذکور بپردازیم

الف) کارشناسی شاسی و ستون های خودرو

یکی از سه قسمت اصلی خودرو شاسی آن است. منظور از شاسی (فریم) چهارچوب و ساختاری است که از جنس فولاد بوده و قسمت‌های مختلف خودرو هم چون سیستم انتقال قدرت، سیستم فنر بندی، سیستم ترمز و سیستم فرمان بر روی آن نصب می شود. در صورتی که خودرو تصادف شدیدی داشته باشد ضربه مهلکی به شاسی وارد می آید و در فرآیند تعمیر با عمل شاسی کشی برای ترمیم شاسی اقدام می‌کنند. اما بعد از تعمیر شاسی از استحکام اولیه برخوردار نیست.

ب) کارشناسی رنگ خودرو

از دیگر قسمت‌های ضروری در کارشناسی خودرو بررسی وضعیت رنگ بدنه ماشین است. در نگاه ابتدایی شاید برخی از مردم تصور کنند که تشخیص اصالت بدنه خودرو کار آسانی است و بدون نیاز به نظر کارشناس تخصصی میتوان در خصوص آن نظر داد. درحال‌که اینگونه نیست. چرا که برخی از صافکارها و نقاشهای خودرو، با چنان دقت و ظرافتی کار خود را انجام می دهند که تشخیص تغییرات صورت گرفته در بدنه خودرو امکان پذیر نیست و جز خود فرد و یک کارشناس متخصص رنگ خودرو کس دیگری نمی تواند از آن مطلع شود.

ج) کارشناسی قطعات تعویض شده خودرو

در کارشناسی بدنه خودرو به بررسی قطعات بدنه آن نیز پرداخته می شود. این مسئله همانند سایر موارد گفته شده در قیمت گذاری خودرو موثر است. در فروش خودرو دست دوم اگر خودرو بیش از حد آسیب دیده باشد، به جای تعمیر قطعه مورد نظر کلاً برخی از قطعات آن را تعویض می کنند.

 کارشناسی فنی خودرو چیست

کارشناسی فنی خودرو از دیگر بخش های مهم در فرآیند کارشناسی خودرو است. اهمیت این بخش از مورد قبل (کارشناسی بدنه) بیشتر است. کارشناسی این قسمت نیازمند داشتن تخصص در حوزه مکانیکی خودرو و آشنایی کامل با قطعات بکار رفته در ماشین است.

آن توجه می شود در 4 قسمت قابل توضیح است

  • الف) کارشناسی موتور خودرو
  • ب) کارشناسی گیربکس
  • ج) کارشناسی جلوبندی خودرو
  • د) تست دیاگ

به عقیده برخی در خودروهای جدید با اتصال پردازنده مرکزی به دستگاه دیاگ می توان بسیاری از مشکلات فنی خودرو را تشخیص دارد در حالی که اینگونه نیست و باید به تک تک موارد گفته شده به صورت دقیق و مجزا پرداخت. برای آشنایی دقیق تر با بخش کارشناسی فنی خودرو به شرح موارد ضروری در این قسمت می پردازیم.

الف) کارشناسی موتور خودرو

موتور خودرو به عنوان یک آیتم مهم نیازمند کارشناسی است. بررسی موتور خودرو به داشتن سر و صدای غیرمعمول برنمیگردد. حتی اگر خودرو مورد نظر هیچ گونه صدا و لرزش غیرطبیعی هم ندارد، باید به بررسی موتور آن پرداخت.

ب) کارشناسی گیربکس خودرو

بسته به نوع خودرو گیربکس به صورت دستی و یا اتوماتیک دنده‌ها را جابجا می کند. برای بررسی گیربکس دستی و اتوماتیک راهکارهای مختلفی وجود دارد که بررسی هر کدام این موارد نیز نیازمند تخصص است. وظیفه اصلی گیربکس انتقال قدرت تولید شده توسط موتور به چرخ‌ها است. اگر گیربکس خودرو مشکل داشته باشد منجر به بالا رفتن میزان سوخت و دیگر هزینه‌ها برای خودرو است. پس غفلت از کارشناسی گیربکس هم چیزی جز پشیمانی را به همراه نخواهد داشت.

ج) کارشناسی جلوبندی خودرو

بررسی جلو بندی خودرو نیز در بخش کارشناسی خودرو مورد توجه قرار می گیرد. منظور از جلوبندی مجموعه‌ای از قطعات است که وظیفه تعلیق و هندلینگ خودرو را به عهده دارد. قطعات جلوبندی شامل رام، فنر، کمک فنر و سیبک ها، طبق، میله موج گیر و سیستم فرمان است.

د) تست دیاگ

منظور از دیاگ نوعی عملیات خطا یابی بدون جدا کردن اجزای مختلف ماشین از هم است. در واقع منظور از تست دیاگ پی بردن به ایرادات خودرو توسط اطلاعاتی است که از کامپیوتر خودرو (ECU) به دست می آید.

کارشناسی خودرو

 کارشناسی تجهیزات جانبی خودرو -کارشناسی آپشن ها

کارشناسی این قسمت بسته به نوع خودروها متفاوت است. با توجه به تغییرات حاصل شده در تکنولوژی هر روز شاهد تجهیزات خاص و گاها منحصر به فرد در صنعت خودرو هستیم. تجهیزات خودرو خصوصا در خودروهای مدل بالا در قیمت گذاری آن نقش تعیین کننده‌ای دارد

از جمله تجهیزات جانبی که در برخی از خودرو ها وجود دارد شامل دوربین دنده عقب، آینه بغل برقی، سنسور باران، قفل مرکزی، سردکن و گرم کن صندلی، چراغ مه شکن، سانروف، سیستم سرمایشی و گرمایشی، سنسور پارک، سنسور کنترل باد چرخ‌ها، صندلی‌های اسپرت مخصوص، حافظه صندلی، قابلیت تعویض دنده از روی فرمان، سیستم ایمنی ترمز خودرو، کروز کنترل، قابلیت تنظیم ارتفاع و …است.

 تست رانندگی (درایو)

آخرین موردی که در کارشناسی خودرو باید مورد ارزیابی قرار گیرد تست رانندگی یا همان Drive Test است. گرچه این مرحله جزء آخرین مراحل کارشناسی خودرو به شمار می رود لیکن به اندازه قسمت‌های قبل و یا حتی بیشتر از آنها دارای اهمیت است. زمانی می‌توان از سلامت خودرو مطمئن شد که عملکرد آن را در موقع رانندگی سنجید. با تست رانندگی می‌توان میزان شتاب خودرو، سالم بودن چرخ‌ها، نحوه‌ی عملکرد ترمز، سیستم هیدرولیک فرمان، سیستم تعلیق و جلوبندی، تعویض صحیح دنده و … را بررسی نمود.

قیمت گذاری خودرو

آخرین کاری که در کارشناسی خودرو صورت می گیرد قیمت گذاری خودرو است. در فروش خودرو تمام مراحل طی شده برای رسیدن به این مرحله است. هیچ خریدار یا فروشنده‌ای دوست ندارد از معامله‌ای که انجام میدهد ضرر کند. برای جلوگیری از ضرر مطمئن‌ترین راه کارشناسی خودرو توسط فرد متخصص و وسایل تخصصی این موضوع است. بعد از کارشناسی خودرو هر فرد میتواند با خیالی آسوده خودرو مورد نظر را با قیمت واقعی بخرد و یا اینکه بفروشد.

ورود به صفحه کارشناسی خودرو ماشین بانک و ثبت درخواست کارشناسی خودرو