برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

شرایط جدید ثبت نام و خرید خودرو صفر

با گذشت دو ماه از سال ۹۹ و آشفتگی در بازار خودرو، بالاخره قیمت جدید خودروهای ساخت داخل کشور اعلام شد و ثبت نام برای فروش خودرو در سال جدید توسط شرکت های خودرو سازی کلید خورد. این طرح که شامل ۱۱ محصول از شرکت های ایران خودرو و سایپا است در حالی رخ می دهد که هنوز اطلاعیه رسمی از سوی ستاد تنظیم بازار به عنوان منبع اصلی اعلام قیمت خودرو منتشر نشده است ، با این حال بیان شده است که شورای رقابت قبلا  دستورالعمل قیمتی خودروها را تعیین و آن را در اختیار ستاد تنظیم بازار گذاشته و تاکید کرده که این ستاد باید نسبت به اعلام و ابلاغ قیمت‌ها اقدام کند

در اوایل خرداد ماه ۹۹ خودروسازان اعلام کردند که قیمت جدید محصولات مشخص شده و فروش فوق العاده برای روز عید فطر بر اساس قیمت های مصوب صورت خواهد پذیرفت. قیمت های جدید و پیش فروشی که قرار است برای خودروها انجام شود هنوز برای تمامی خودروهای ساخت داخل نیست و شرکت ایران خودرو فقط ۴ محصول خود را در طرح فروش فوق العاده عرضه نموده که شامل خودروهای رانا، پارس ، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ و پژو ۴۰۵ می باشد و هنوز قیمت خودروهایی از قبیل دنا، سمند و… مشخص نیست.

کارشناسی خودرو

آن طورکه معاون فروش و بازاریابی ایران خودرو اعلام نموده است قیمت پژو پارس تیو۵ ، ۷۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، ۲۰۶ تیپ ۲ ، ۷۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان ، پژو ۴۰۵ اس ال ایکس ۶۸ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و رانا هم ۷۵ میلیون تومان است.  با توجه به قیمت‌های اعلامی، پژو پارس مشمول افزایش قیمت حدود ۱۸ درصدی شده و پژو ۲۰۶ تیپ۲ نیز ۶ درصد افزایش را تجربه کرده است. محاسبات همچنین نشان می‌دهد پژو ۴۰۵ SLX کمتر از ۵۰۰ هزار تومان (چیزی حدود ۷/ ۰درصد) افزایش قیمت داشته، اما رانا بیش از ۱۱ درصد افزایش را به خود دیده است.

شرکت خودرو سازی سایپا نیز قیمت ۷ محصول خود را که شامل تیبای معمولی، تیبا۲، ساینا، وانت پراید، نیسان دوگانه سوز، نیسان دیزل و پیکاپ دوکابین است را اعلام کرد. 

بر این اساس، قیمت تیبای معمولی کمی بیش از ۵۴ میلیون تومان تعیین شده که نشان از افزایش بالغ بر ۱۱ درصدی آن دارد. همچنین تیبا۲ نیز از این پس ۶۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان قیمت خواهد داشت. با توجه به قیمت اعلامی، تیبا۲ حدود ۹ میلیون تومان معادل ۵/ ۱۷ درصد افزایش قیمت را به خود دیده است. اما محاسبات نشان می‌دهد، ساینا نیز مشمول افزایش قیمت پنج میلیون تومانی معادل ۹ درصد شده است. طبق اعلام سایپا، ساینا از این پس با قیمتی بیش از ۶۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به فروش خواهد رسید. همچنین قیمت جدید وانت پراید نیز کمی بیش از ۴۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تعیین شده که رشد حدود ۸ میلیون تومانی را نشان می‌ده..

دیگر وانت‌های سایپا شامل نیسان دوگانه‌سوز، نیسان دیزل و کاپرا نیز به ترتیب ۱۰۷ میلیون تومان، ۱۵۶ میلیون تومان و ۲۲۱ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده‌اند. در بین محصولاتی که قیمت آنها اعلام شده، نامی از پراید (در مدل سواری) نیست، چه آنکه این خودرو در تیر ماه امسال از چرخه تولید حذف خواهد شد. البته با توجه به پیش فروش‌هایی که سایپا برای پراید انجام داده، قیمت جدید این محصول نیز باید در راستای ایفای تعهدات مربوطه، مشخص شود.

شرایط لازم برای خرید خودروهای ثبت نامی جدید

  • در اولین فروش خودروسازان در سال جدید، جمعا ۲۵ هزار خودرو در اختیار خریداران قرار خواهد گرفت که ایران خودرو ۱۵ هزار خودرو و سایپا ۱۰ هزار خودرو را به بازار عرضه خواهند نمود.
  • هر شخص فقط با کد ملی خود می تواند یک دستگاه خودرو خریداری نماید.
  • خریدارانی که طی ۳ سال گذشته از ایران خودرو و سایپا خودرو خریداری نموده اند امکان ثبت نام در این طرح را ندارند.
  • فرد متقاضی خرید خودرو باید دارای گواهی نامه باشد
  • متقاضیان خرید خودرو باید یک خط تلفن همراه داشته و یک حساب بانکی نیز به نام خود داشته باشند.
  • حاضران در فروش فوق العاده نباید پلاک فعال و نصب شده داشته باشند در غیر این صورت امکان ثبت نام را نخواهند داشت.
  • سند خودروهای فروخته شده باید یک سال در رهن شرکت های خودرو سازی باقی خواهند ماند و خریدار امکان فروش خودرو را نخواهد داشت. همچنین خودروهای فروخته شده قابل صلح نیست.
  • چنانچه در راستی آزمایی مراحل فروش، تکمیل وجه، تحویل خودرو و حتی در بازه زمانی پس از تحویل خودرو مشخص شود که فرد خریدار موارد بالا را رعایت نکرده است خودروی وی توقیف خواهد شد.
  • خودروهای تحویل شده سه ماه فرصت دارند برای گارانتی اولیه به نمایندگی‌های خودروسازان مراجعه کرده و در این مدت نیز هزار کیلومتر مسافت را پیموده باشند، در غیر این صورت گارانتی این خودروها باطل خواهد شد و خودروسازان حق ارائه خدمات به این خودروها را نخواهند داشت.
  • ازآنجایی که خودروها در این طرح بر اساس قرعه کشی به متقاضیان تعلق خواهد گرفت بنابراین متقاضیانی که در این طرح شرکت کرده ولی خودرو به آنها تعلق نگرفته برای اینکه مبلغ واریزی برای شرکت در فروش فوق‌العاده به حساب آنها عودت داده شود باید شماره شبا حساب بانکی خود را نیز ارائه دهند.
  • ابتدا قرار بود چک مورد استفاده در این طرح فروش نیز به نام متقاضی باشد ولی براساس ابلاغ حسین مدرس‌خیابانی سرپرست وزارت صمت شرط اخذ هرگونه چک از فرآیند ثبت‌نام خودرو حذف شد.

کارشناسی خودرو

این مطالب نیز ممکن است برای شما مفید باشد:

قیمت جدید محصولات ایران خودرو و سایپا و رکود در بازار خودرو

ده فرمان دولت به خودرو سازها برای افزایش تولید خودرو

جدیدترین مصوبات کمیته خودرو برای شکستن حباب قیمت در خرید و فروش خودرو