برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

سرامیک خودرو و هر آنچه که باید درباره ی سرامیک خودرو بدانید

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که به ظاهر خودروی خود اهمیت می دهند، می توانید از سرامیک خودرو بهره کافی را ببرید. تصور کنید می خواهید به یک مکان داغ آفتابی سفر کنید و یا به جایی بروید که به صورت پیاپی بارش باران دارد، در این مواقع است که باید با استفاده از سرامیک، بدنه خودروی خود را از تابش شدید آفتاب و بارش مداوم باران حفظ کنید. پوشش سرامیکی خودرو برای قسمت های مختلف به کار برده می شود.

 

پوشش سرامیکی، یکی از برترین شیوه های مورد استفاده جهت مراقبت از بدنه ی ماشین در برابر آلودگی های موجود در هوا و خط و خش می باشد. شاید برای شما هم جالب باشد که یک پلیمر مایع بتواند تا این حد زیبایی و درخشندگی ماشین را حفظ کرد و مانند یک کاور از آن مراقبت کند.

معمولا بین پوششی که با استفاده از پلیمر مایع بر روی سطح ماشین قرار داده می شود و رنگ ماشین پیوند داده می شود. ازبرترین ویژگی های پوشش دهی نانویی بدنه ی خودرو، عدم تشخیص آن با چشم است به همن دلیل هیچ تغییری در رنگ ماشین ایجاد نشده و مشکلی را برای فرد استفاده کنند به وجود نخواهد آورد.

 

روکش سرامیکی خودرو چیست؟

سرامیک خودرو پلیمر مایعی است که بعد از استفاده، مانند یک لایه شفاف، بدنه خودرو را پوشانده و آن را از هر گونه آسیب حفظ می کند. این پوشش سرامیکی می تواند خودرو را در برابر خط و خش، آلودگی هوا و دیگر عوامل مخرب محیطی حفظ کرده و باعث می شود بعد از چندین سال استفاده، خودرو جذابیت روز اول خود را حفظ کرده و ظاهر براق و درخشان خود را داشته باشد. روکش سرامیکی در واقع رنگ خودرو را زنده می کند.

هنگامی که خودرو به طور مداوم در معرض برخورد نور آفتاب قرار گرفته می شود، به مرور زمان تغییراتی در رنگ خودرو به وجود آمده و درخشندگی و زیبایی خود را از دست می دهد. نور خورشید و تمام آلودگی های موجود در هوا همانند اسید سولفوریک و … تغییرات اصلی را در رنگ ماشین به وجود می آورند.  تمامی این موارد سبب استفاده افراد از سرامیک های خودرو شده است.

کارشناسی خودرو

انواع سرامیک خودرو

یکی دیگر از موضوع هایی که در این باره باید مورد توجه قرار گرفته شود، نوع های مختلفی است که سرامیک مخصوص خودرو دارا است. در این قسمت از مقاله شما را با نوع های مختلف این سرامیک ها آشنا کرده و مزایا و معایب هر یک را مورد بررسی قرار می دهیم، با ما همراه باشید.

امروزه سرامیک های مورد استفاد خودرو یکی از جذاب ترین و ایده آل ترین موضوع هایی است که توسط طراحان خودرو مورد بررسی قرار گرفته و به اندازه ی کافی در صنعت خودرو جلب توجه می کند. با توجه به این که نوع سرامیک مورد استفاده در صنعت خودرو بسیار متفاوت می باشند، بدون شک کیفیت و هزینه ی متفاوتی نیز دارند که در ادامه شرح خواهیم داد.

یکی از ویژگی هایی که سرامیک های خودرو می توانند داشته باشند، ویژگی نانو بودن است. در صورتی که برای یک خودرو از سرامیک مخصوص با کیفیت بالا استفاده شود, خودروی مورد نظر در برابر آلودگی های مختلف، گرد و غبارهای فراوان موجود در هوا در امان بوده و درخشندگی و زیبایی اول خود را حفظ خواهد کرد.

یکی از مهم ترین نکاتی که هنگام استفاده از سرامیک های خودرو باید مورد توجه قرار گرفته شود، توجه به آب و هوای منطقه ای است که خودرو مورد استفاده قرار می گیرد. هنگامی که از سرامیک های نانو برای حفاظت از یک خودرو استفاده شود، خودروی مورد نظر در برابر تمام آلودگی ها، گرد و غبار های موجود در امان خواهد بود. انواع مختلف سرامیک های خودرو عبارت اند از:

سرامیک ماشین

سرامیک های پلیمری

یکی از بهترین انواع سرامیک های مورد استفاده جهت مقاوم کردن بدنه ی خودرو، سرامیک های پلیمری می باشد. این نوع سرامیک به گونه ای بر روی بدنه ی ماشین قرار گرفته می شود که گویی قسمتی از بدنه ی خودرو است. از برترین ویژگی های این نوع سرامیک این است که در صورت استفاده به راحتی از روی بدنه ی خودرو ازبین نخواهد رفت.

 

سرامیک های کوارتزی

یکی دیگر از انواع سرامیک های مورد استفاده جهت مقاوم سازی بدنه ی خودرو در برابر خش و …، سرامیک های کوارتزی می باشند. این نوع سرامیک ها مقاومت بسیار بالایی دارند.  از برترین ویژگی های سرامیک های کوارتزی می توان به مقاومت فوق العاده ی آن ها در برابر خط و خش، مدت زمان ماندگاری بالا و افزایش سطح زیبایی خودرو اشاره کرد.

 

سرامیک های هیبریدی

مرغوب ترین نوع سرامیک خودرو می باشد که می تواند میزان مقاومت خودرو را در برابر خط و خش به شدت افزایش دهد. این نوع سرامیک از ترکیب دو سرامیک پلیمری و کوارتزی ساخته می شود به همین دلیل تمامی ویژگی های برتر موجود در دو سرامیک معرفی شده در قسمت قبل را دارا است. به بیان ساده تر و قابل فهم، سرامیک هیبریدی بهترین نوع سرامیک میان سرامیک های خودرو است. سرامیک هیبریدی توانایی ایجاد لایه ی مخافظت با قدرت بالا بر روی سطح خودرو را دارد و پوششی که با استفاده از سرامیک هیبریدی بر روی سطح خودرو به وجود می آید بسیار سخت بوده و به طور کامل از بدنه ی خودرو در برابر عوامل مخرب محافظت می کند.

کارشناسی خودرو

مزایای روکش سرامیکی خودرو

حفاظت از رنگ خودرو در مقابل اکسایش یکی از مزایای روکش سرامیکی خودرو است، چرا که مولکول های مایع آن با ملوکول های موجود در رنگ خودرو پیوند برقرار می‌کند و از ترکیب آن ها با مولکول هوا جلوگیری می کند. از دیگر مزایای این روکش، براق و درخشان ماندن رنگ خودرو است. همچنین سرامیک های خودرو سبب محافظت از رنگ بدنه خودرو در مقابل اشعه UV آفتاب، باران های اسیدی و مواد شیمیایی می شوند. زمانی که بدنه خودرو شما با نوع مرغوبی از پوشش سرامیکی خودرو پوشیده شده باشد، خط و خش و گرد وغبار روی آن نمی افتد، که همین ویژگی باعث می شود نظر طرفداران خودرو به آن جلب شود.

خاصیت آب گریز بودن مواد موجود در پلیمر سرامیک های خودرو سبب راحت پاک شدن و ماندگاری نظافت آن می شود. روکش هایی با ضخامت یک لایه یک تا سه سال و روکش هایی با ضخامت سه لایه، 3 تا 5 سال ماندگاری داشته و کیفیت خود را حفظ می کنند. از دیگر مزایای استفاده از پوشش سرامیکی خودرو عبارت اند از:

  • جلوگیری از به وجود آمدن آسیب هایی همانند خوردگی شیمیایی که به طور معمولا ناشی از آلاینده های اسیدی می باشند.
  • به وجود آمدن لکه های شیمیایی بر روی بدنه ی خودرو بسیار ناراحت کننده است. معمولا لکه های شیمیایی ناشی از آلودگی های اسیدی موجود می باشند. با استفاده از شیوه ی ایجاد پوشش سرامیکی با کیفیت می توان از به وجود آمدن این لکه ها جلوگیری کرد.
  • از اکسیداسیون لایه ی رنگ خودرو جلوگیری می کند.

سرامیک خودرو

معایب سرامیک خودرو

یکی از رایج ترین سوالاتی که برای افراد در ارتباط با سرامیک های خودرو به وجود می آید معایب سرامیک خودرو است.  در ارتباط با عیب های این روش محافظت از بدنه ی ماشین باید بگوییم که هیچ عیبی به جزء زمان بر بودن انجام مراحل سرامیک و هزینه ی آن وجود ندارد. در ادامه این عیب ها را شرح خواهیم داد.

 

زمان بر بودن تکمیل مراحل سرامیک خودرو

یکی از معایبی که در این روش محافظت از بدنه ی خودرو وجود دارد، نیاز به زمان زیاد جهت تکمیل فرآیند سرامیک می باشد. به بیان ساده و کاملا قابل فهم برای سرامیک کردن سطح خودروی خود به مدت زمان زیادی نیاز دارد.به عنوان مثال برای ایجاد یک روکش سرامیکی مرغوب بر روی سطح یک موتور سیکلیت یا خودرو به دو تا یه روز زمان نیاز است. علت اصلی نیاز به مدت زمان زیاد جهت تکمیل این فرآیند هم، نیاز به دقت بالا برای به دست آوردن بهترین نتیجه و رسیدگی به تمام جزیات خودرو می باشد. برای به دست آوردن نتیجه ی بهتر باید به همان اندازه زمان که زمان نیاز است، زمان صرف شود تا به سطح درخشندگی و مقاومت مد نظر رسید.

 

نیاز به مهارت و تجربه ویژه

یکی دیگر از ایجاد روکش سرامیکی بر روی سط خودرو یا موتور سیکلت، نیاز به تجربه و مهارت کافی در این زمینه است. به عبارت دیگر فردی که قرار است پوشش سرامیکی را بر روی بدنه ی خودرو ایجاد کند باید تجربه ی خاصی در این زمینه داشته باشد تا نتیجه ی مطلوب دریافت شود.  فردی که خودرو را پوشش دهی سرامیکی می کند باید در زمینه ی ترکیب مواد شیمیایی و معدنی حرفه ای باشد تا به رنگ اصلی ماشین ضربه وارد نشود.

 

نیاز به هزینه بالا

شاید مهم ترین عیبی که برای استفاده سرامیک خودرو وجود دارد، نیاز به هزینه ی بالای آن باشد. مهم ترین دلیل هزینه ی بالای ایجاد پوشش سرامیکی نیز هزینه ی مواد مورد نیاز جهت ایجاد حالتی درخشنده با سطح مقاومتی بالا بر روی سطح ماشین است.

 

در دسترس نبودن مواد مرغوب و اصل

بسیاری از افراد در زمینه ی استفاده از مواد مرغوب دقت لازم را نمی کنند و در نتیجه به رنگ اصلی و زیبایی خودرو یا موتور سیکلت آسیبی جدی وارد می شود. با توجه به عدم دسترسی افراد بی تجربه به مواد با کیفیت و مرغوب، امکان آسیب رسیدن به زیبایی بدنه ی خودرو بالا می رود.

 

7 مرحله مهم برای پوشش سرامیکی خودرو

در چند سال گذشته از پوشش سرامیکی خودرو تنها برای خودروهای گران قیمت و لاکچری استفاده می شد، اما در عصر حاضر با پیشرفت تکنولوژی در صنعت خودروسازی در کارخانجات، پوشش سرامیکی خودرو برای همه ماشین های عمومی کاربرد دارد. این کار نیازمند یک تیم متخصص و باتجربه است. مراحل سرامیکی کردن بدنه خودرو به ترتیب در زیر گفته شده است.

مرحله 1: بدنه خودرو باید به طور کامل با آب و مواد شوینده کاملا تمیز و شسته شود. این مرحله باید به دقت انجام شود تا زیرسازی مناسب صورت گیرد.

مرحله 2: در این مرحله باید باید همه معایب موجود در بدنه را شناسایی کرد. معایبی همچون خط و خش،رنگ اضافه و یا تورفتگی

مرحله 3: به جز بدنه ماشین بقیه قسمت ها باید به طور کامل پوشانده شود. به عنوان مثال شیشه ها،آینه ها و هر قسمت دیگر

مرحله 4: توسط پولیش خط های عمقی ایجاد شده بر روی ماشین را رفع می شود تا اثری از آن در ظاهر بدنه باقی نماند

مرحله 5: در این مرحله نوبت به برطرف کردن خش های ریز در سطح بدنه خودرو می رسد که باید با دقت زیاد و به کمک وسایلی همچون ذره بین و چراغ قوه تشخیص داده شده و رفع شود.

مرحله 6: در این مرحله یک بار دیگر بدنه ماشین با مواد سیلیکونی پاک می شود.

مرحله 7: در نهایت بدنه ی خودرو با مواد مرغوب و مناسب سرمیکی مخصوص پوشانده می شود.

سرامیک ماشین

هزینه سرامیک خودرو

بازار امروز خودرو در ایران با نوسانات زیادی مواجه است که همین امر باعث می شود گرایش مردم برای حفظ کیفیت خودرویی که دارند بیشتر شود. پوشش سرامیکی خودرو یکی از راه های ماندگاری رنگ خودرو است که با توجه به نوع سرامیک به کار رفته، مرغوب بودن مواد به کار رفته و تعداد لایه هایی که برای پوشش بدنه به کار می رود در قیمت نهایی آن تأثیرگذار است.

یکی از مهم ترین و تاثیر گذار ترین عوامل بر هزینه ی ایجاد پوشش سرامیکی بر روی بدنه ی خودرو، مدل خودرو است. با توجه به این که هر مدل خودرو به یک نوع خاصی از سرویس دهی نیاز دارد، هزینه های مربوطه نیز متفاوت می باشند.

 

زمان لازم برای سرامیک خودرو

حدود چند روز برای سرامیکی کردن بدنه خودرو زمان لازم است. فرآیند ایجاد پوششی سرامیکی برای خودرو یک عملیات حرفه ای و زمان بر است که باید توسط متخصصان با تجربه صورت گرفته شود.

 

نگهداری از پوشش سرامیکی خودرو

برای اینکه پوشش سرامیکی خودرو مدت زمان بیشتری ماندگار بوده و همچنین کیفیت خود را به خوبی حفظ کند نیاز به برخی مراقبت ها دارد که باید به دقت آنها را مورد توجه قرار داد. هنگام شست وشو استفاده از مواد شوینده اسیدی به هیچ وجه توصیه نمی شود و حتی می توان خودرو را فقط با آب کاملا تمیز کرد. از حوله های مایکروفایبر برای تمیز کردن آن ها استفاده شود چرا که با توجه به جنس این حوله ها خاصیت پل کنندگی بالایی دارد.

 

از پارک کردن خودرو در زیر تابش مستقیم نور خورشید و یا در زیر سایه درختان اجتناب کنید. حتما به یاد داشته باشید که از به کار بردن فشار زیاد آب برای شستن بدنه به شدت اجتناب کنید چرا که باعث بلند شدن لایه سرامیک خودرو می شود. خودرو را بلافاصله پس از شست و شو با حوله های مخصوص خشک کرده تا اثری از لکه های آب روی بدنه نماند. از اسپری های تمیزکننده تنها زمانی استفاده کنید که بدنه خودرو به طور کامل پاک باشد. تا حد ممکن آلودگی های به وجود آمده را از سطح بدنه سرامیکی با دقت پاک کنید و همچنین رطوبت را از سطح بدنه خودرو خشک کنید.

 

 

چه تفاوت هایی بین کاور بدنه ی خودرو و پوشش رامیکی خودرو وجود دارد؟

مهم ترین تفاوتی که بین کاور بدنه ی خودرو و پوشش سرامیکی آن وجود دارد، جنس مواد و هدف از استفاده ی آن است. کاور بدنه ی خودرو با استفاده از موادی با نام اورتان انجام می شود و مهم ترین هدف از استفاده ی اورتان نگهداری کیفیت رنگ خودرو و افزایش مقاومت آن است. در حالی که پوشش سرامیکی علاوه بر محافظت از رنگ خودرو مزیت های بیشتری همانند افزایش درخشندگی خودرو، بخشش ویژگی آب گریزی به ماشین و … را دارد.

بسیاری از افراد تفاوتی بین پوشش سرامیکی و کاور بدنه نمی دانند در حالی که این دو روش مراقبت از بدنه ی خودرو کاملا متفاومت می باشند. از دیگر تفاوت هایی که کاورهای بدنه ی خودرو با پوشش سرامیکی دارند، عدم امکان تعویض کاور خودرو است، زیرا برداشته شدن کاور در بیشتر مواقع سبب ایجاد آسیب های جدی به رنگ خودرو می شود.

 

معمولا پوشش سرامیکی خودرو هزینه ی کمتری نسبت به کاور بدنه دارد و مهم ترین علت این هزینه ی کم نیز ویژگی ترمیم خودکار کاور است. هنگامی که بر اثرضربه به سطح خودرویی که کاور شده است خشی وارد می شود و بر روی کاور حالت خوردگی ایجاد می شود، کاور به مرور زمان می توانند حالت های ساییدگی را ترمیم کنند در حالی که پوشش سرامیکی این ویژگی را ندارند.

کارشناسی خودرو

مدت زمان ماندگاری پوشش خودرو

از دیگر موارد قابل بررسی در ارتباط با پوشش سرامیکی وسایل نقلیه، مدت زمان ماندگاری این پوشش است. در بسیاری از موارد پوشش سرامیکی عمر مفید و طولانی تری نسبت به خودرو دارد و این یکی از برترین ویژگی و مزیت های پوشش های سرامیکی خودرو به حساب می آیند.

افرادی که علاقه به خودرو ایی با رنگ تیره دارند  باید به این نکته توجه کنند که رنگ های تیره بیشتر از سایر رنگ ها از برخورد نور آفتاب و موارد مخرب دیگر، آسیب پذیر می باشند به همین دلیل ایجاد پوشش سرامیکی برای خودرو هایی با رنگ تیره بیشتر از خودروهایی با رنگ های روشن پیشنهاد می شود.

 این صفحات را نیز ببنید: