برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

راهنمای گام به گام خرید خودرو

خرید و فروش خودرو هیچ وقت انتخاب اسان و سریعی نبوده است. همه ما خیلی وقت ها به دلیل نداشتن اطلاعات کافی خسارات جبران ناپذیری میبینیم . که باعث از بین رفتن وقت و سرمايه مان می شود . حتی خیلی وقت ها باعث ایجاد مشکلات حقوقی هم می شود که امکان دارد ماه ها ، وقت و انرژی ما را بگیرد. شما چه خریدار باشید چه فروشنده، برای خرید و فروش خودرو باید اطلاعات کافی داشته باشید. بخش زیادی از انتخاب صحيح در هر کاری به تجربه و دانش کافی بستگی دارد که متاسفانه در زمینه خرید خودرو هرچقدر هم که تجربه داشته باشی ، باز هم همیشه امکان رخ دادن یک سری اتفاقات غیر معمول وجود دارد. برای همین صرف زمان کافی برای تحقيق و جست و جو برای این کارهمیشه در اولویت قرار دارد.

بر چه اساسی خودرو را انتخاب کنیم :

قدم اول این است که انتخاب کنیم دقيقا چه ماشینی می خواهیم؛ ماشین نو می خواهیم یا دست دو، بودجه ما چقدر است ،چه مدل ماشینی را بیشتر می پسندیم و بعد باید تصمیم بگیریم که از کجا باید ان را خریداری کنیم .اگر ماشین نو بخواهیم که خیلی راحت وارد سایت همان خودروساز انتخابی مان می شویم و ثبت نام می کنیم . باید دقت کنید که این کار فقط در یک زمان محدودی امکان پذیر است . زیرا سایت یک بازه زمانی را مشخص می کند برای پیش فروش و حتی خرید نقدی ، که ما باید در همان زمان فقط به سایت مراجعه کنیم. اما امکان دارد برای خرید خودرو عجله داشته باشیم یا خودرو مورد نظر ما در لیست سایت خودروساز نباشد . به همین دلیل است که بیشتر مردم ترجیح میدهند خودرویشان را از دست یا دست دوم بخرند .

بررسی و خرید خودرو از سایت ماشین بانک :

سایت ماشین بانک خیلی راحت ، مرحله به مرحله به شما در خرید خودرو کمک می کنند. برند، نوع ماشین، قیمت، رنگ خودرو و خیلی ویژگی های دیگر را می توانید با دقت در این سایت بررسی کنید . این سایت نسبت به جمعه بازارهای شلوغ خرید و فروش ماشین ، مزیت های زیادی دارد. یکی از این مزیت ها این است که همان طور که در خانه خودتان نشسته اید می توانید خیلی با حوصله چند بار به سایت برگردید و ماشین مورد نظرتان را با دقت بررسی کنید . بدون انکه وقت و انرژی زیادی را صرف کنید یا نگران رفت و امد یا حتی جای پارک باشید و یا بخواهید از خانه بیرون بروید می توانید با دقت بیشتری ماشینتان را انتخاب کنید.

سلامت فنی و بدنه خودرو:

با اینکه همه ما فکر میکنیم هنگام خرید خودرو خودمان می توانیم ان را از نظر فنی بررسی کنیم ، اما در حقیقت این طور نیست . باید حتما برای کارشناسی دقیق ان از کارشناس کمک بگیریم. برای این کار بهتر است که کارشناس بدنه و کارشناس فنی، هر دو خودرو را بررسی کنند. باید به این موضوع هم دقت کنید که حتی برای خودرو های صفر هم پیش می اید که دارای ضخامت رنگ باشند. به همین دلیل کارشناسان با توجه به رنگ ، سلامت بدنه ماشین ،صافکاری وسوابق تصادف و … اطلاعات لازم را در اختیار ما قرار می دهند. این کارشناسی فنی خودرو، قیمت گذاری خودرو را بسیار اسان تر کرده و خیال شما را از خرید خودرو راحت می کند. البته برای خیلی از افراد پیش می اید که کارشناسی را در این زمینه نشناسند که می توانند از سایت هایی مثل: «ماشین بانک» برای این کار کمک بگیرند و برای چند ساعت قبل از خرید خودرو ، مکانیکی حرفه ای استخدام کنند.

کارشناسی خودرو

نوشتن قول نامه :

بعد از اینکه خودرو را از نظر فنی بررسی کردید و برای خرید خودرو بر سر قیمت به توافق رسیدید وقت نوشتن قول نامه است. می توانید قول نامه را همان جا به صورت دستی بنویسید. یا با رفتن به دفتر اسناد رسمي ، یک قول نامه رسمي تنظیم کنید . قول نامه ای که نوشته می شود حتما باید شامل موارد زیر باشد :

۱. مشخصات و ویژگی های کامل خودرو حتما باید در قول نامه نوشته شود. مثل : رنگ خودرو،مدل ان، بنزینی یا دوگانه سوز بودن و اطلاعات کارت خودرو .

۲. اطلاعات کامل فروشنده و خریدار باید حتما نوشته شود

۳. قیمت نهایی تعیین شده باید در قول نامه درج شود.

۴. مشخص کردن تاریخ و زمان تحويل خودرو و مدارک ان مثل : بیمه شخص ثالث ، کارت سوخت و …در قول نامه ضروریست .

۵. برای تعويض پلاک خودرو باید زمان خاصی در نظر گرفته شود . علاوه بر ان باید نحوه تعويض پلاک هم در قول نامه درج شود .

۵. تاریخ حضور دو طرف معامله در دفترخانه باید تعیین شود .

۶. برای پرداخت مالیات ، جریمه ها ، بدهی ها و عوارض سالانه شهری ، باید تعیین تکلیف شود.

۷. دقت کنید اطلاعاتی که وارد قول نامه می شود با مشخصات ماشین کاملا یکی باشد و اطلاعات غلط وارد قول نامه نشود .

۸. قبل از خرید خودرو ، مبلغ کمی باید به عنوان بیعانه پرداخت شود . که شما باید دقت داشته باشید ان مبلغ را حتما در قول نامه وارد کنید .

۹. دقت داشته باشید که وجه پرداختی حتما باید به حساب صاحب سند واریز شود .

تعويض پلاک :

در این مرحله حتما باید از فروشنده فک پلاک شود و پلاک برای خریدار نصب شود. که به راحتی با رفتن به مراکز تعويض پلاک این کار انجام می گیرد.دقت داشته باشید که فروشنده و خریدار هر دو باید به این مرکز مراجعه کنند. در غیر این صورت، فروشنده حتما باید به خریدار وکالت بدهد تا بتواند به تنهایی این کار را انجام دهد. البته نباید فراموش کنید که مدارک مورد نیاز را حتما با خودتان به همراه داشته باشید . این مدارک شامل موارد زیر است :

۱. اسناد هویتی مانند اصل شناسنامه، کارت ملی و کارت خودرو حتما باید به همراه داشته باشید.

۲. برگه عدم خلافی و عوارض سالانه شهری و فاکتور فروش خودرو

۳. برگ سبز و فاکتور فروش خودرو

۴. نشانی کامل خریدار به همراه کدپستی و مدارک احراز سکونت مثل سند خانه یا اجاره نامه

۵.بیمه نامه معتبر

۶. دقت داشته باشید که اگر بیش از ۵ سال از ساخت خودرو گذشته باشد برگه معاينه فنی ضروریست.

۷. درصورتی که خودرو در دست مالک اول نباشد ، سند قطعی نیاز است .

دقت داشته باشید بعد از اینکه فک پلاک انجام شد حدودا دو هفته طول می کشد تا کارت جدید خودرو به نشانی خریدار فرستاده شود.

چرا حتما باید فک پلاک را انجام دهیم ؟

از اهمیت فک پلاک هنگام خرید خودرو ، نباید غافل شوید . زیرا این کار بسیار ضروریست و در صورت هرگونه تخلف ،جریمه یا نمره منفی ، تمامش به نام فروشنده که همان صاحب پلاک است ثبت می شود و امکان دارد برای صدور بیمه نامه دچار مشکل شود. همچنین قابل ذکر است که هر فرد می تواند سه شماره پلاک به نام خودش در هر استان داشته باشد.

تنظیم سند در دفتر اسناد رسمی :

قدم بعدی برای خرید خودرو این است که بعد از اینکه قول نامه را نوشتید و کارهای مربوط به فک پلاک را انجام دادید باید برای سند زدن به دفترخانه مراجعه کنید . البته دقت کنید که نیازی نیست تا رسیدن کارت جدید صبر کنید زیرا شما یک برگه تایید شده از ان سازمانی که فک پلاک انجام داده اید دریافت می کنید که شامل مدارک خودرو است. برای عقد قرارداد در دفتر خانه حضور فروشنده و خریدار ضروری است . در غیر این صورت این کار فقط با داشتن وکالت نامه انجام می گیرد. که مهلت تعویض پلاک هم حتما باید در ان قید شود.

مدارک مورد نیاز برای سند زدن در دفترخانه :

برگ سبز جدید خودرو و تاییدیه نقل و انتقال خودرو که از مراکز تعویض پلاک دریافت شده است.

اصل مدرک شناسایی خریدار و فروشنده

برگ کمپانی یا بنچاق قبلی

بیمه نامه شخص ثالث و کارت سوخت

برگ مفاصا حساب پرداختی عوارض سالانه شهرداری هم ضروری است

بعد از تحویل دادن مدارک بالا در دفترخانه و نوشته شدن سند تقريبا کار خرید خودرو تمام شده است. خریدار می تواند بقیه پول را به حساب فروشنده پرداخت کند. فراموش نکنید که در این مرحله پایانی، قول نامه اولیه را تحویل بدهید و خریدار یک بار دیگر تمام مدارک مورد نیاز را بررسی کند.

کارشناسی خودرو

هزینه انتقال سند قطعی را چه کسی باید بپردازد ؟

انتقال سند خودرو اگر به تعویق بیفتد مشکلاتی را در اینده ایجاد می کنند. به همین دلیل برای فروشنده و خریدار امری ضروریست که خیلی سریع ، در کوتاه ترین زمان ممکن ان را انجام بدهند. دقت داشته باشید که برای پرداخت هزینه های دفترخانه، فروشنده و خریدار هردو باید این کار را انجام بدهند. به همین دلیل هزینه پرداختی بین این دو تقسیم می شود. علاوه بر ان، هزینه دیگری هم وجود دارد که بر عهده فروشنده است و جزو هزینه های مالیاتی محسوب می شوند. و باید به حساب دولت پرداخت شوند.

بعد از سند قطعی به بیمه دقت کنید :

یکی از مواردی که هنگام خرید خودرو باید به ان توجه کرد بیمه است. اگر صاحب خودرو تغییر کند، بیمه بدنه هم باید تغییر کند. پس باید با رفتن به نمایندگی بیمه الصاقیه ثبت کنید . البته قابل ذکر است که بیمه شخص ثالث، هنگام خرید و فروش خودرو نیازی به عوض شدن ندارد و به همان حالت قبل باقي می ماند. زیرا این بیمه مخصوص خودرو است . علاوه بر ان، بررسی بیمه نامه خودروهای قدیمی اهمیت زیادی دارد. زیرا اگر بیمه نامه کامل نباشد نشان دهنده این است که این خودرو یک تصادف بسیار شدید داشته است.

مواردی که باید در نقل و انتقال سند خودرو به ان ها دقت کنید:

۱. مشاهده وکالت نامه:

تحت هیچ شرایطی بدون مشاهده و بررسی وکالت نامه قرارداد را امضا نکنید.

۲. فسخ قرارداد بلافاصله بعد از متوجه شدن کلاهبرداری :

کلاهبرداری یکی از مواردی است که همیشه باعث نگرانی ما قبل از عقد قرارداد می شود. مخصوصا اگر بخواهیم از طریق واسطه ها اقدام به خرید خودرو کنیم. همیشه واسطه ها و دلالانی هستند که بدون ان که از مالک واقعی وکالت نامه داشته باشند اقدام به فروش خودرو می کنند. و باعث ایجاد دردسر می شوند. در صورت رخ دادن این اتفاق به محض اینکه متوجه کلاهبرداری شدید قراردادتان را باید فسخ کنید. برای این کار با رفتن به دادگاه باید از او شکایت کنید و فسخ قرارداد را انجام دهید.

۳. سند خودرو به نام یک نفر باشد.

خودرو میتواند به نام چند نفر باشد و در دفترخانه ثبت شود درست مثل خانه و زمین. اما مشکلی که برای خودرو پیش می اید این است که کارت خودرو، کارت سبز و پلاک حتما باید به نام یک نفر باشد. به همین دلیل بهتر است در هنگام خرید خودرو ، ان را به نام یک نفر زد تا از ایجاد مشکلات احتمالی جلوگیری شود.

۴. از خریدن خودرویی که سند دفترخانه ای ندارد خودداری کنید

خرید خودرو وقتی که مدام خرید و فروش شده و هیچ وقت در هیچ دفترخانه ای ثبت نشده است کار عاقلانه ای نیست. زیرا شما باید به تمام مالک های قبلی مراجعه کنید تا بتوانید سند را ثبت کنید. برای همین است که همیشه تاکید می شود خودرویی که فقط برگ سبز دارد اما در دفترخانه ثبت نشده است را خریداری نکنید.

۵. مدارک پرداخت وجه را دور نیندازید!

در بعضی موارد امکان دارد خریدار هزینه خودرو را پرداخت کرده باشد، اما فروشنده از سند زدن ان خودداری کرده باشد. در این صورت خریدار می تواند با ارائه مدارکی مثل: قول نامه، برگه تعویض پلاک و رسیدهای بانکی به دادگاه از فروشنده شکایت کند و دادخواستی تعیین کند با عنوان « الزام فروشنده به تنظیم سند رسمی». که در این شرایط، دادگاه از نظر قانونی فروشنده را ملزم به این کار می کند.

۶. تاریخ انقضا برای انتقال سند در وکالت نامه قید شود

در صورتی که فروشنده برای فک پلاک و ثبت سند به خریدار وکالت می دهد حتما باید بازه زمانی مشخصی را تعیین کند و خریدار حتما باید در همین زمان تعیین شده کارهای ذکر شده را انجام دهد.

۷. قول نامه را در زمان مشخص تنظیم کنید

هنگام خرید خودرو، باید به اهمیت زمان و مکان قول نامه اگاه باشید. قول نامه را در زمان تعویض پلاک انجام دهید و از پرداخت هزینه و تعیین قول نامه قبل از رفتن به مرکز تعویض پلاک خودداری کنید. زیرا همیشه افراد سودجویی وجود دارند که باعث ایجاد مشکلاتی می شوند.

۸. در خرید قسطی، سند زدن بعد از تسویه حساب انجام می گیرد

هنگام خرید و فروش از نمایندگان به صورت قسطی یک وکالت نامه تنظیم می شود. در این وکالت نامه فروشنده قید می کند که بعد از تسویه حساب کامل اجازه انتقال سند به خریدار داده شود .

۹. تمام موارد را به صورت قانونی انجام بدهید

گاهی وقت ها، کوتاهی و اعتماد ما در فروش و خرید خودرو باعث خسارات جبران ناپذیری می شود . به همین دلیل است که بهتر است تمام موارد را بدون در نظر گرفتن روابط دوستانه و اعتماد طرفین به صورت قانونی انجام بدهیم. زیرا در صورت بروز هرگونه مشکلی به مدرک معتبر نیاز داریم.

هر چیزی که در اینده باعث ایجاد مشکل برای خودرو می شود را باید ثبت کرد

فراموش نکنید که خریدار و فروشنده حتما باید قبل از امضا کردن قرارداد درباره بروز مشکلات پنهان خودرو صحبت کنند و به صورت کتبی راجع به ان نوشته شود . در صورت بروز هرگونه مشکلی برای خودرو که فروشنده از خریدار پنهان کرده است و از قبل این مشکل وجود داشته اما خریدار متوجه ان نشده فروشنده مسئولیت دارد.و موظف است تمام هزینه های پیش امده را پرداخت کند . در خرید خودرو، مخصوصا اگر دست دوم باشد، این موضوع اهمیت خیلی زیادی دارد. مثلا خرابی موتور یا رنگ خودرو از مشکلات رایجی است که باید به ان دقت شود.

ایا برگ سبز برای مالکیت خودرو کافیست ؟

برگ سبز یا سند قطعی؟ کدام یک نشان میدهد که ما مالک خودرو هستیم ؟ نیروی انتظامی عقیده دارد که ما برگ سبز برای مالکیت خودرو کفایت می کند. اما سازمان اسناد نظر دیگری دارد. و فقط سندی را پذیرفته شده می داند که در دفاتر رسمی ثبت شده باشد. حالا ما باید چه کار کنیم ؟ طبق دو ماده قانونی که وجود دارد این موضوع را بررسی می کنیم . یعنی ماده ۲۲ قانون و ماده ۱۲۸۷ قانون.

طبق ماده ۲۲ قانون ما می دانیم که دادن گواهینامه به رانندگان، پلاک دادن به خودروها و سند دادن به مالک ها جزو وظایف نیروی انتظامی است . و ما برگ سبز را از همین سازمان دریافت می کنیم. در نتیجه ما به تایید نیروی انتظامی نیاز داریم تا خودمان را مالک بنامیم و نیازی به ثبت سند در دفتر رسمی نیست و برگ سبز کافیست.

ماده ۱۲۸۷ ادعای نیروی انتظامی را کاملا میپذیرد . و سندی که از جانب پلیس نیروی انتظامی به مالکان داده می شود را تایید می کند.

بدون داشتن سند قطعی خیال ما راحت نمی شود !

در نهایت ما باید چه تصمیمی بگیریم ؟ قوه قضاییه میگوید در صورت بروز مشکلات حقوقی و قضایی ما باید حتما سند قطعی داشته باشیم و با برگ سبز هیچ قطعیتی وجود ندارد که برای حل مشکل پیش امده شانسی داشته باشیم. اما نظر مجلس چیز دیگریست. و معتقد است که برگ سبز کفایت می کند. با این حال بهتر است که همیشه از وقوع مشکلات احتمالی جلوگیری کنیم. و با دریافت سند قطعی خیال خودمان را برای همیشه راحت کنیم. و به برگ سبز به تنهایی اکتفا نکنیم.

با داشتن برگ سبز به جای سند قطعی چند شانس را از دست میدهیم

به یاد داشته باشید که با برگ سبز شما نمیتوانید پلاک را تعویض کنید یا خودرویتان را رهن بگذارید. برای رهن گذاشتن خودرو ، مخصوصا خودروهای گران قیمت وجود سند قطعی الزامیست و ما با داشتن برگ سبز این شانس را از دست میدهیم که بتوانیم در صورت نیاز ،خودرو را رهن بگذاریم و مشکلات پیش امده را حل کنیم. به همین دلیل ما نباید از اهمیت سند قطعی هنگام خرید خودرو غافل شویم.

نحوه پرداخت هزینه خودرو

برای پرداخت هزینه خودرو، خریدار باید هزینه را به حساب یا کارت خود فروشنده واریز کند و حتما در قول نامه شماره کارت و اسم و مشخصات فروشنده قید شود . علاوه بر ان هزینه خودرو به صورت چکی هم پرداخت می شود .که تحت هیچ شرایطی نبايد فراموش کرد که علت صدور چک قید شود. یعنی نوشته شود که این مبلغ بابت این خودرو صادر شده است . البته باز هم باید دقت داشته باشید که نوشتن اطلاعات کامل خودرو مثل اطلاعات کامل افراد اهمیت زیادی دارد و نباید فراموش شود.

هزینه های مالیاتی چیست ؟

ما زیاد این جمله را شنیده ایم که پرداخت هزینه های مالیاتی همیشه بر عهده فروشنده است اما این دقیقا یعنی چه ؟ صاحبان خودرو موظفند سالانه هزینه ای را برای مالیات پرداخت کنند که به عنوان مالیات و عوارض شهرداری شناخته شده است. و در صورت فروش خودرو، فروشنده تمام قبض ها را به خریدار باید تحویل بدهد. در این مرحله خریدار باید با استعلام گرفتن از جانب شهرداری اطمینان حاصل کند که این قبوض از صحت کامل برخوردار باشند. علاوه بر این با استعلام از پلیس بعلاوه ۱۰ ، خلافی ماشین و تخلف های مربوط به این خودرو هم مشخص می شود که فروشنده موظف به پرداخت ان هاست.

هشدار حقوقی برای خرید خودرو :

در هنگام تنظیم قول نامه و معامله خودرو شماره شاسی، پوسته، سر سیلندر و موتور را باید با دقت کامل با شماره هایی که در کارت سبز، سند و کارت خودرو وجود دارند مطابقت بدهیم .

در صورت بروز مشکلات حقوقی و قضایی برگ سبز نسبت به سند خودرو از اهمیت و اولویت پایین تری برخوردار است. و کسی که دارای سند قطعی است رای دادگاه را به دست می اورد.

سخن پایانی :

فروش و خرید خودرو همیشه برای ما جزو سخت ترین و پراسترس ترین کارها محسوب می شود . مخصوصا با بالا رفتن قیمت ان ، در این شرایط اقتصادی که انتخاب و خرید خودرو روز به روز سخت تر می شود باید با اگاهی و اطلاعات کافی در این حوزه انتخاب کنیم و تصمیم بگیریم . تا دچارهیچ نوع خسارت و پشیمانی نشویم. ما در این مقاله سعی کرده ایم تمام موارد قانونی و همینطور تمام سوالاتی که هنگام فروش و خرید خودرو برای فروشنده و خریدار پیش می اید را پاسخ دهیم و ان ها را بررسی کنیم .