برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

راهنمای خرید خودرو کارکرده

کم شدن تیراژ تولید خودرو توسط خودروسازان و دپوشدن خودروهایی که به خاطر کمبود مواد اولیه و قطعات به صورت ناقص تولید شده اند، عرضه خودرو صفر را در بازار بسیار کم کرده و بازار خرید و فروش خودروهای کارکرده در این روزها داغ است و شاهد رشد چشمگیری در خرید و فروش خودروهای کارکرده هستیم.

نکات مهم قبل از خرید خودرو کارکرده

خرید خودرو کارکرده می تواند از لحاظ مالی فشار کمتری را به خریدار وارد نماید اما برای خرید این گونه خودروها باید نهایت دقت را به خرج دهید تا متوجه زیان نشوید. در این مقاله ما سعی می کنیم به صورت خلاصه مواردی را که باید در هنگام خرید خودرو کارکرده به آن دقت کنید شرح دهیم.

  • سال ساخت خودرو: بخش های مختلف خودرو طی مرور زمان و استفاده مداوم دچار فرسایش می شوند و کارایی خود را از دست می دهند. سعی کنید خودروهایی را بخرید که جدیدتر باشند و مدت زمان کمتری مورد استفاده قرار گرفته اند. البته کیفیت تولید خودرو نیز عامل مهمی در خرید آن است. به عنوان مثال کیفیت یک خودرو ژاپنی که بیشتر از ده سال پیش تولید شده ممکن است از کیفیت خودروهای روز داخلی بیشتر باشد.
راهنمای خرید خودرو کارکرده
راهنمای خرید خودرو کارکرده
  • کارکرد خودرو: یکی دیگر از مواردی که باید درهنگام خرید خودرو مورد توجه قرار دهید میزان کارکرد یک خودرو است.هر چقدر خودرو کارکرد بالاتری داشته باشد استهلاک قطعات آن نیز بیشتر شده و در زمان نزدیک تری نیاز به تعویض یا تعمیر قطعه خواهید داشت.در هنگام خرید خودرو نمی توان به میزان کارکرد نشان داده شده بر روی ماشین اعتماد نمود زیرا امکان تغییر این عدد به راحتی وجود دارد. بهتر است قبل از خرید خودرو برای اطمینان از میزان کارکرد خودرو ، از یک کارشناس خودرو برای تعیین میزان کارکرد ماشین کمک بگیرید. کارشناس خودرو می تواند با استفاده از دیاگ یا با توجه به ظاهر ماشین از میزان کارکرد خودرو مطلع شود.
  • سلامت موتور و گیریبکس خودرو: نکته بسیار مهم دیگری که باید مورد کارشناسی قرار بگیرد، سلامت موتور و گیریبکس خودرو است. با توجه به این که بخش اصلی کارکرد ماشین بر عهده موتور است و خراب شدگی موتور می تواند هزینه بسیار زیادی به شما تحمیل کند، اطمینان از سلامت موتور خودرو قبل از خرید آن یک عمل ضروری است.    ایرادهای رایج در خودروهای کارکرده اغلب عبارتند از : روغن ریزی ، صداهای غیرعادی در موتور، خروج دود سیاه از اگزوز به دلیل روغن سوزی، مشکلات و خرابی های گیریبکس خودرو. هر گونه مشکل در یکی از این موارد باید توسط مکانیک مورد بررسی قرار گرفته و هزینه تعمیر آن را برآورد نمایید.در صورتی که خودتان از تخصص کافی برای کارشناسی موتور و گیریبکس خودرو برخوردار نیستید حتما ماشین را توسط یک کارشناس خودرو یا مکانیک باتجربه مورد بررسی قرار دهید تا دچار دردسرهای بعدی در نشوید.

کارشناسی خودرو

۴ دلیل اساسی که موجب خرابی موتور شده و هزینه های زیادی را به شما تحمیل می کند:

وجود مشکل در موارد زیر می تواند باعث آسیب جدی به موتور خودرو شود پس قبل از خرید خودرو کارکرده به دقت این موارد را بررسی نمایید:

  • روغن ریزی و نشت روغن

روغن یکی از عوامل بسیار مهم در کارکرد صحیح موتور خودرو است. اگر روغن خودرو در زمان لازم مورد تعویض قرار نگرفته شده باشد، به مرور زمان موتور خودرو آسیب دیده و از بین خواهد رفت.

در صورتی که در هنگام بازرسی خودرو متوجه شدید که موتور خودرو دارای نشتی روغن شدید است، موتور باید به صورت اساسی مورد تعمیر قرار گیرد. نشتی روغن موجب می شود تا قطعات موتور به درستی روغن کاری نشده و به علت عدم رسیدن روغن، فرسایش قطعات با سرعت بیشتری رخ دهد که منجر به آسیب رسیدن به موتور خودرو می شود.

  • ورود آب به داخل موتور خودرو

ورود آب به داخل موتور خودرو می تواند فرایند استهلاک قطعات موتور را تسریع بخشد. در صورت ورود آب به داخل موتور، باید هرچه سریعتر تعویض روغن صورت گیرد یا به مکانیک سپرده شود تا در آینده نزدیک با هزینه های سرسام آور خرابی موتور مواجه نشوید. پس حتما قبل از خرید خودرو از فروشنده بپرسید که آیا ماشین آب روغن قاطی کرده است یا خیر و در صورتی که جواب مثبت بود ، حتما خودرو را به یک مکانیک مطمئن نشان دهید.

  • روشن شدن چراغ اخطار روغن خودرو

روشن بودن این چراغ نشان از این دارد که روغن کافی در موتور موجود نمی باشد یا اینکه فشار روغن بیش از حد زیاد یا کم است. در صورت روشن بودن این چراغ ماشین حتما باید توسط یک کارشناس خودرو مورد بررسی قرار بگیرد.

نشانه های خرابی گیریبکس خودرو

تعمیر گیریبکس خودرو می توانند همانند تعمیر موتور هزینه ی زیادی را برای شما ایجاد نماید. پس بهتر است قبل از خرید خودرو به موارد زیر دقت نمایید تا از هزینه های شما کاسته شود:

  • دنده به سختی جا می خورد

هنگام تست کردن خودرو مورد نظر خود، در صورتی که مشاهده کردید که دنده خودرو به سختی جا می خورد ، نشان دهنده این موضوع است که مشکلی وجود دارد و باید مورد بررسی قرار گیرد.

  • سروصدای خودرو هنگام توقف

سروصدای گیریبکس هنگام خلاصی دنده می تواند نشانه ای از خرابی یا مشکل اساسی باشد. این مشکل می تواند ناشی از فرسودگی قطعات مکانیکی باشد.

  • نشت روغن

راجع ترین نوع مشکل در گیریبکس ناشی از نشت روغن است. روغن گیریبکس یک مایع قرمز رنگ است که برای روان تر شدن قسمت های متحرک مورد استفاده قرار میگیرید و علاوه بر این باعث می شود تا گرمای ناشی از اصطکاک قطعات را جذب نماید تا فرسایش قطعات کمتر شود. اگر روغن به رنگ تیره باشد یا از روغن بوی سوختگی بلند شود زمان آن رسیده که باید روغن هر چه سریعتر تعویض شود. یکی از دلایل نشت روغن در گیریبکس خودرو، مشکل در آب بندی و نصب نادرست است. اگر سطح روغن پایین تر از حد مجاز باشد، فرسودگی قطعات رخ داده که منجر به خرابی گیریبکس خواهد شد.

  •  سروصدا در حالت خلاص بودن دنده : اگر در صورتی که خودرو در حالت خلاص است سرو صدایی می شنوید،با احتمال زیاد این مشکل ناشی از گیریبکس است که با تعویض روغن یا تعمیر گیریبکس این مشکل حل خواهد شد.
راهنمای خرید خودرو کارکرده
کارشناسی خودرو کارکرده قبل از خرید
  • بررسی اتاق خودرو و اپشن ها: وجود صدای غیر طبیعی در اتاق خودرو می تواند نشانه ای از عملکرد ضعیف خودرو باشد. عملکرد جلوبندی ، فنرهای خودرو، کشیده شدن خودرو به سمتی غیر از مسیر مورد نظر شما یا شنیده شدن صدای غیر استاندارد در سرعت های بالاتر نشان از معیوب بودن قطعاتی از خودرو است که می تواند تاثیر به سزایی در قیمت خودرو داشته باشد. همچنین عملکرد چراغهای خودرو، شیشه بالابرها، کروز کنترل، بخاری و کولر خودرو را باید قبل از خرید خودرو مورد بررسی قرار دهید.
  • بررسی وضعیت بدنه و رنگ: ظاهر خودرو اولین چیزی است که در هنگام خرید خودرو مورد توجه قرار می گیرد و تمام زیبایی خودرو وابسته به ظاهر آن است.اما داشتن ظاهر خوب را نمی توان معیاری برای سلامت خودرو در نظر گرفت.در برخی از موارد خودرو با تعویض اتاق خودرو یا رنگ آمیزی مجدد، خودرو ظاهری زیبا و جذاب پیدا میکند اما آسیب های وارده به شاسی و بدنه باعث شود تا خودرو از کیفیت مطلوب برخوردار نباشد.به همین دلیل قبل از خرید خودرو، کارشناسی خودرو به شما کمک می کند تا با اطمینان خاطر بیشتر  در زمینه خرید خودرو تصمیم گیری نمایید.

کارشناسی خودرو

در کارشناسی خودرو اغلب در ابتدا بازدید بدنه و رنگ صورت می گیرد. تشخیص رنگ خودرو به چند شیوه امکان پذیر است که مهم ترین و دقیق ترین شیوه برای کارشناسی رنگ خودرو استفاده از تجهیزات دیجیتال و دستگاه تشخیص رنگ است.

قسمت های رایجی که در کارشناسی رنگ خودرو مورد توجه قرار می گیرد:

  • سپر و گلگیر خودرو

وجود آسیب و خوردگی در بخش سپر و گلگیر خودرو یک موضوع رایج بین اغلب خودروهای کارکرده است و به راحتی در هنگام تصادف دچار آسیب می شوند. بعضی از این آسیب ها قابل چشم پوشی هستند اما گاهی اوقات ضربه وارده به سپر و گلگیر خودرو به میزانی است که باید آن بخش را تعویض نمود. تعویض شدگی سپرها می تواند نشانه ای از آسیب شدید به بدنه خودرو در تصادفات باشد.

  • درز درها و پنل ها

یکی از مواردی که در کارشناسی خودرو مورد بررسی قرار می گیرد، همراستا بودن درها و پنل ها می باشد. برای بررسی این قسمت می توانید به صورت موازی با در و پنل قرار بگیرید و با دقت به بخش درزها نگاه کنید. ناهماهنگی بین درزها نشان از تعویض شدگی در یا پنل دارد.

  • رنگ شدگی سقف و بدنه

گاهی اوقات صاحبان خودرو به خاطر زیبایی بیشتر و از بین بردن خط و خش موجود بر روی بدنه به رنگ آمیزی مجدد خودرو می پردازند، اما این رنگ شدگی می تواند به دلایل دیگر نیز رخ دهد. رنگ شدگی سقف خودرو نشانه ای مبنی بر چپ شدگی خودرو و آسیب  دیدن سقف و ستون ها دارد.

  • کاپوت ، ستون و درها : در صورتی که خودرو دچار تصادف شدید شده باشد، این آسیب دیدگی اثر خود را بر روی کاپوت، درها یا ستون خودرو بر جای می گذارد و یک کارشناس با تجربه به راحتی می تواند صدمات وارد شده بر خودرو را شناسایی نماید.
  • وضعیت بیمه شخص ثالث نیز می تواند در قیمت خودرو تاثیر گذار باشد. بهتر است خودرویی که خریداری می کنید دارای مدت زمان بیمه بیشتری باشد تا متحمل هزینه های بعدی کمتری شوید. تخفیف بیمه و استفاده نشدن از بیمه هم می تواند نشانه ای از این باشد که به طور صحیح از ماشین استفاده شده و ماشین تصادف سنگین نداشته است. البته به صورت کامل نمی توان به این موضوع اطمینان کرد.
  • بررسی اصالت خودرو : یکی دیگر از نکاتی که در هنگام خرید خودرو باید مورد توجه قرار گیرد، بررسی اصالت خودرو است. برای بررسی اصالت خودروهای داخلی کامل بودن مدارک شناسایی و اعتبار مدارک شناسایی خودرو کافی است اما در مورد خودروهای وارداتی بهتر است که مدارک مورد نظر را بیشتر مورد بررسی قرار دهید.

    مدارک لازم برای بررسی اصالت خودرو شامل سند کارخانه ، داشتن برگه معاینه فنی معتبر و قابل ارایه، قولنامه خرید خودرو یا برگه خرید خودرو از شرکت، برگ سبز خودرو ، سند مالکیت خودرو که به واسطه دفاتر رسمی معتبر و قانونی صادر می شود، کارت گارانتی ، کارت سوخت که باید ازصحت آنها اطمینان حاصل نمایید. در هنگام خرید خودرو حتما از فروشنده بخواهید که برگ خلافی خودرو را با خود همراه داشته باشد و گواهی خلافی خودرونباید برای شما هزینه ای داشته باشد. نبود هر کدام از موارد ذکر شده می توند اصالت خودرو را زیر سوال ببرد.

کارشناسی تخصصی قبل از خرید خودرو به شما کمک می کند تا خودرو مورد نظر خود را قبل از خرید به طور کامل بررسی کرده و از سلامت خودرو مطمئن شوید. خرید خودرو بدون کسب اطلاع دقیق از وضعیت بدنه، فنی و رنگ می تواند هزینه زیادی را به شما تحمیل کند در حالی که با کارشناسی خودرو با هزینه بسیار کم می توانید از وضعیت کامل و قیمت خودرو مطلع شده و با آسایش خودرو را خریداری نمایید. بازدید خودرو شامل تشخیص رنگ خودرو و کارشناسی بدنه خودرو ، فنی و گیربکس ، سیستم برقی و آپشن و تست دیاگ و تست رانندگی میباشد. هزینه کارشناسی خودرو بسته به نوع خودرو و نوع کارشناسی خودرو انتخاب شده متغیر خواهد بود.

کارشناسی خودرو

این نکته را در نظر داشته باشید که فرایند انتخاب اتومبیل یک امر کاملا سلیقه ای است. اما مهمترین ملاکها در راهنمای خرید خودرو کارکرده درجه بندی ارزش خرید در برابر قدرت و امکانات، کیفیت خودروی مورد نظر است.

در سالهای اخیر شاهد محبوبیت خودروهای چینی بوده ایم همچنین در کنار آن افراد زیادی وجود دارند که نسبت به خودروهای داخلی دید مثبتی ندارند. محصولات تولیدی شرکت های خودروسازی داخلی سایپا و ایران خودرو اگر چه با رشد نجومی و غیر منطقی قیمت مواجه شده اند و رقم پرداختی بابت این خودروها منطقی به نظر نمی رسد اما نسبت به خودروهای خارجی به خصوص چینی بازار بهتری برای فروش دارند و هزینه محصولات جانبی و قطعات آنها نیز بسیار کمتر از نمونه های چینی است.

فراموش نکنید که خرید ِاتومبیل در وهله ی اول مبتنی بر این نیاز شماست که افراد به یک وسیله ی شخصی برای رفت و آمد نیاز دارند. اگر شما جزو آن دسته از افراد هستید که برای تنوع خودرو میخرید مدام آن را عوض میکنید که هیچ در صورتی که شما قدرتِ خرید یک اتومبیل را دارید که تا اکثرِ کارهای روزمره تان  را انجام دهید باید حواستان را کاملا جمع کنید. همه ی ما دوست داریم یک اتومبیل شاسی بلند لوکس داشته باشیم اما این سوال پیش خواهد آمد آیا این خودرو برای رانندگی در محل زندگی شما مناسب است؟ راهنمای خرید خودرو به شما خواهد گفت که در صورتی که یک اتومبیل خلاف عرف خریداری کنید ممکن است روزهای اول جذاب به نظر برسد اما کم کم دچار مشکلاتی از قبیل جای پارک، تامین سوخت و غیره را خواهید شد. در صورتی که در شهرهای شلوغ و پر ترافیک زندگی می کنید از کاربرد اتومبیل هایِ کوچکتر و جمع و جور بیشتر باخبر هستید.

برای این منظور میتوانید از انواع اتومبیلهایِ هاچ بک، سدان های متوسط را در نظر بگیرد که در میان اتومبیلهای داخلی میتوانید به پژو 206، تیبا، تندر نود و دنا پلاس فکر کنید. همچنین انواع اتومبیلهای سایپا مدل x100 گزینهیِ مناسبی برای افراد است.

از دیگر گزینه های مهم در راهنمای خریدِ خودروی کارکرده رنگ مناسب برای خودرو است. در ارتباط با انتخاب رنگ خودرو فاکتورهای متفاوتی وجود دارد از جمله این موارد که تاثیر گستردهای بر رنگ خودرو می گذارند تاثیرات اقلیمی و محیطی است. یکی از فاکتورهای مهم در ارتباط با رنگ خودرو در ایران این است که دارندگان خودرو به اتومبیل شان به عنوان سرمایه فکر میکنند به فروش آن فکر میکنند و با توجه به سلیقه یِ کلی جامعه به انتخاب رنگ میپردازند . توجه داشته باشید که برخی از رنگهای اتومبیل در ایران با شکست مواجه شد به عنوان مثال وانت نیسان تنها با رنگ آبی مورد استقبال واقع شد و تولید آن در رنگهای دیگر با شکست مواجه شد. میتوانید  این ذهنیت را از خود دور کرده و در مورد انتخاب رنگ خودرو کاملا به شکل ریسک پذیر عمل کنید مطمئنا خریدار رنگ خاص اتومبیلتان را پیدا خواهید کرد.

علاوه بر موارد ذکر شده بهتر است به مصرف سوخت بنزین خودرو نیز توجه کنید. با توجه به افزایش قیمت بنزین بهتر است خودرویی انتخاب کنید که مصرف سوخت آن مناسب با بودجه شما باشد. رانندگی در ترافیک و شهر، بالا رفتن حجم موتور و غیره باعث می شود که مصرف سوخت بالا برود. از این رو بهتر است با توجه به وضعیت اقتصادی و شرایط زندگی متناسب با موقعیت خود یک خودرو مناسب تهیه کنید. در میان خودروهای داخلی میتوانید به تندر نود فکر کنید. 

از دیگر فاکتورهای که در راهنمای خرید خودروی باید به آن دقت کنید ابعاد اتومبیل مورد نظرتان همچنین صندوقِبار آن است. یکی از نکاتی که معمولا باعث غافلگیری خریداران خودرو میشود میزان ِحجم صندوقِ بار است. با توجه به تعداد افراد خانوادهتان خودروی مورد نظرتان را انتخاب کنید. اگر خانواده چند نفره هستید قاعدتا یک اتومبیل کوپه یا هاچ بک مناسب شما نخواهد بود. در میان خودروهای ایرانی میتوانید به پژو ۴۰۵ یا پژو پارس فکر کنید. 

در صورتی که شما یک فرد مجرد هستید و به تنهایی از خودرو استفاده میکنید میتوانید به مدلهای هاچ بک و ظریف با صندوق بار متوسط فکر کنید که یکی از بهترین گزینهها برای این موقعیت پژو 206 است. در صورتی که خانواده شما کم جمعیت است باز هم میتوانید به مدلهای صندوق دار فکر کنید این انتخاب خیال شما را راحت خواهد کرد و به هنگام نیاز مستاصل نخواهید شد. اگر بخواهیم برای این مدعا دلیلی بیاوریم پژو 206 های صندوق دار را مثال میزنیم که با استقبال مناسبی مواجه شدند.

با توجه به حبابی که در بازارخودروی ِایران به وجود آمده است، به شما پیشنهاد می کنیم که هنگام خرید اتومبیل دقت لازم را به عمل آورید و به زبان عامیانه جوگیر نشوید. مقدار هزینه ای را که برای خرید در نظر گرفته اید را مشخص کنید. با توجه به بودجهی در نظر گرفته خودروی خود را خریداری کنید. همه یِ بودجه خود را خرج خرید اتومبیل نکنید زیرا تجربه ثابت کرده است که پس از خرید خودرو  هزینه های جانبی مانند پرداخت حق بیمه، استهلاک قطعات و بیمه وجود خواهد داشت. در ادامه باید گفت برخی از خودروهای وارداتی مانند تولیدات چینی معمولا از رنگ و لعاب، آپشنهای  بیشتر و به روز تری نسبت به خودروهای داخلی برخوردار هستند. این موارد نمیتوانند به تنهایی دلیل برتریِ این نوع اتومبیلهای به خودروهایِ داخلی باشند. هنگام خرید اتومبیلهای داخلی این فاکتورها را فراموش نکنید.