برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

آیا واردات خودرو به داخل کشور آزاد می شود؟

یکی از موضوعاتی که سال هاست در مورد آن اخبار ضد و نقیضی منتشر می شود آزاد شدن واردات خودرو است. هر گاه که بازار خودرو در ایران دچار آشفتگی و نوسان می گردد این موضوع نیز مجددا مورد بحث قرار گرفته و اخبار زیادی در این مورد منتشر می شود. با این حال موضوع واردات خودرو بدون پرداخت عوارض سنگین تا به حال به واقعیت نپیوسته و فقط در حد یک ایده باقی مانده است. خبری که این روزها منتشر شده و موجب شده که مجددا این موضوع مورد بحث قرار گیرد لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ شمسی است که به مجلس ارایه شده و با حدس و گمان هایی در مورد آزاد سازی  واردات خودرو همراه بوده است.طبق لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ هیئت دولت ۲ هزار و ۴۰ میلیارد تومان درآمد از محل واردات خودرو (بند حقوق ورودی خودرو) در نظر گرفته است.

انتشار این خبر موجب شد تا برخی با این فرض که دولت برای ایجاد ثبات در بخش خودرو و همچنین کسب درامد از بخش واردات خودرو و قطعات یدکی، تصمیم به آزادسازی محدود واردات خودرو به داخل کشور دارد.با این حال بررسی ها نشان می دهد که درامد دولت در سال های ۹۸ و ۹۹ از بخش واردات خودرو بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان بوده است و کاهش این مقدار به ۲ هزار و ۴۰ میلیارد تومان نه تنها نشان از افزایش واردات خودرو به داخل کشور را ندارد بلکه نشان از محدودیت های بیشتر در بخش واردات خودرو است.

خبرگزاری ایسنا نیز به نقل از سخنگوی ستاد بودجه سازمان برنامه بیان کرد که آزاد سازی واردات خودرو منتفی است و همچنان واردات این خودروها به صورت محدود است. همچنین با بیان این نکته که تعداد زیادی از خودروها به دلایل مختلف در گمرک دپو شده است و ممکن است در سال اینده امکان ورود ان وجود داشته باشد، حقوق ورودی این خودرو ها به عنوان یکی از محل های درامدی دولت پیش بینی شده است.

بررسی روند سال های گذشته نشان دهنده این موضوع است که آزاد شدن واردات خودرو با هزینه های گمرکی ارزان بیشتر شبیه به یک شایعه است که در فضای مجازی محلی را برای بحث به وجود آورده اما در واقعیت هیچ کدام از ارگان ها و سازمان های دولتی برنامه و تصمیمی برای انجام این کار ندارند.

در حال حاضر خرید خودرو صفر کیلومتر خارجی برای اکثر مردم امری دست نیافتنی است و شرکت های تولید کننده داخلی نیز امکان تامین تقاضای مورد نیاز را ندارند.

کارشناسی خودرو