برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

چرا کارشناسی خودرو قبل از خرید امری ضروری است؟

امروزه با توجه به شرایطِ بدِ اقتصادی که همه‌ی ما از آن آگاه هستیم، خرید خودروی صفر کارِ بسیار دشواری شده است. از جهتِ دیگر نمی‌توانیم هر خودروی کارکرده‌ای را برای خود انتخاب کنیم و خرید خودروی کارکرده کاری با ریسک بالاست. از دلایلی که باعث شده است تا خرید خودرو کارکرده سخت و دشوار به شمار آید این است که شما مطلع نیستید که مالک قبلی خودرو چطور از خودرو‌اش نگه‌داری کرده است! به همین خاطر است که قبل از خرید خودرو حتماً باید کارشناسی خودرو انجام گیرد و کارشناسی خودرو اقدامی اساسی در خریدی مطمئن برای شما می‌باشد.

کارشناسی خودرو

چرا کارشناسی خودرو گامی اساسی در خرید خودرو برای ماست؟

اگر شما هم به دنبال خریدی مطمئن در خودرو هستید حتماً بسیار شنیده‌اید که باید یک کارشناس را برای کارشناسی خودرو به همراهتان داشته باشید؛ اما واقعاً ضرورت به همراه بردن یک کارشناس و کارشناسی خودرو چیست؟

اگر در هنگام خرید خودرو سوالات زیر برایتان به وجود آمده است، پس شما هم به کارشناسی خودرو برای خریدی بدون نگرانی و اضطراب نیاز دارید. هر فردی که بخواهد خودروی کارکرده برای خودش بخرد حتماٌ برای یک بار هم که شده از خودش پرسیده که آیا این خودرو که در حالِ خریدش هستم، تصادف داشته است یا نه؟

خودرو نقص فنی داشته است یا نه؟ در اصل آسیب‌های فنی و بدنه از مهترین نکات در هنگام خرید خودرو هستند ولی در عینِ حال بسیار مبهم و پنهان هستند و فهمیدنِ آن کار هر کسی نیست. دوست دارید به اندازه‌ی ارزش واقعی خودرو هزینه کنید پس باید برای کارشناسی خودرو هر چه سریعتر اقدام کنید!

طبق آماری که از کارشناسی خودرو به دست آمده 32 درصد خودروها دارای ایراد فنی هستند و 20 درصد آن‌ها هم حداقل دارای یک قطعه‌ی تعویضی بوده‌اند.

افتِ شدید قیمت خودرو در صورتِ آسیب بدنه!

همه‌ی ما به خوبی از افزایش بی‌رویه‌ی قیمت خودرو باخبریم و می‌بینیم خودرویی که تا دیروز می‌توانستیم صفرِ آن را بخریم دیگر حتّی فکر خریدش را هم از سر بیرون کردیم. همزمان با این افزایش بی‌رویه‌ی خودرو هزینه‌های افت قیمت خودرو در صورت آسیب بدنه هم افزایش یافته است. اگر در هنگام خرید خودرو، آسیب بدنه و ایرادات فنی را نفهمیم و به خوبی این ایرادات را شناسایی نکنیم به ضررهای زیادی دچار خواهیم شد.

تجربه‌ی ما در کارشناسی خودرو باعث شده تا بتوانیم تاثیر کارشناس را در شناسایی خودروهای دارای مشکل فنی و همچنین کلاهبردارانِ خودرو به خوبی مشاهده کنیم. امروزه یکی از ضررهای خرید خودرو کارکرده مواجهه شدن با افرادی است که به عنوان فروشنده‌ به ما معرفی می‌شوند ولی در اصل کلاهبردار خودرو هستند. کارشناسی خودرو به شناسایی مشکلات خودرو منجر خواهد شد و از زیان رسیدن به ما جلوگیری می‌کند.

در سرویس کارشناسی خودرو چه مواردی بررسی می‌شوند؟

به صورت کامل می‌توانیم بگوییم که در کارشناسی خودرو مواردی نظیر شاسی، فنی، موتور و گیربکس، آپشن‌ها، تست دیاگ، تجهیزات جانبی، بدنه و در نهایت تستِ رانندگی مورد بررسی قرار می‌گیرند. ما در ادامه به شما لزوم بررسی این موارد را در خرید خودروی کارکرده خواهیم گفت.

کارشناسی خودرو برای بدنه‌ی ماشین

امروزه در ایران صنعتِ تعمیر و بازسازی خودرو پیشرفت زیادی داشته است و به همین دلیل، کارشناسی بدنه در خریدی مطمئن برای ما اهمیت بالایی دارد. برای مثال در بازارِ کشورمان یک خودروی بدون رنگ که از چند ناحیه هم ضربه دیده است ارزش بیشتری نسبت به یک خودروی رنگ شده دارد!

کارشناسی بدنه‌ی خودرو از مهمترین و اساسی ترین بخش‌های کارشناسی خودرو به حساب می‌آید؛ چراکه هرگونه خوردگی، رنگ شدگی، تغییر شکل یا دفرم شدن، عوض شدن قطعات، زنگ زدگی قطعات، تغییر شکل و دفرم شدن در تعیین قیمت خودرو از اهمیت بالایی برخوردار است.

عواملی که باعث شده کارشناسی خودرو برای بدنه بسیار بااهمیت و مهم به حساب بیاید؟

  • صافکاری بدون رنگ
  • صافکاری و نقاشی
  • عوض کردن قطعه

اگر خودرویی که در حال خرید آن هستیم قبلاً در یک تصادف، مشکلی برای بدنه خودرو پیش آمده باشد، دیگر ایمنی و استحکام اولیه را ندارد! مگر اینکه قطعه و بخشِ معیوب به طور کامل تعویض شود؛ نه اینکه آن قسمت تعمیر شده باشد.

کارشناسی بدنه‌ی خودرو در 3 قسمت مورد بررسی قرار می‌گیرد

  1. بررسی رنگ شدگی بدنه‌ی خودرو
  2. بررسی تعویض قطعات بدنه خودرو
  3. بررسی شاسی و ستون‌های خودرو

یکی از مهمترین قسمت‌های خودرو، ستون‌های خودرو می‌باشد که محل اتصال ضعیفترین قسمت بدنه یعنی سقف به تنه‌ی اصلی خودرو است و به همین دلیل در کارشناسی بدنه باید به دقت بررسی شود.

کارشناسی خودرو

کارشناسی خودرو در شاسی‌ و ستون‌ها

از هر متخصص و کارشناسی که بپرسید، این موضوع را به شما می‌گوید که شاسی خودرو مهمترین و اصلی‌ترین بخش در بدنه‌ است که شما آن را نمی‌بینید. هرگونه آسیب دیدگی در این قسمت باید شما را از خرید خودرو منصرف کند! شاسی از مهمترین بخش‌ها در خودرو است و کارشناسی آن بسیار اهمیت دارد! به همین دلیل است که باید توسط افراد مجرب مورد بررسی قرار بگیرد و هیچ‌گاه این قسمت را بدون کارشناسی دقیق توسط یک متخصص رها نکنید زیرا در این‌صورت اشتباهِ بزرگی را انجام داده‌اید.

اهمیت بررسی ستون‌ها در خودرو برای این است که در نقاط حساسی در خودرو قرار دارند. در صورت دقت متوجه می‌شوید که ستون‌ها و سرتان در یک راستا قرار می‌گیرند. شرکت‌های سازنده خودرو هم به همین دلیل از ایربگ‌های پرده‌ای در ستون‌ها بهره برده‌اند که باعث شده است تا ضریب امنیت شما سرنشین‌ها هر چه بیشتر باشد.

رنگ شدگی بدنه و کارشناسی خودرو!

به طور حتم شما در دوستان و یا آشنایان خود می‌شناسید افرادی را که در نقلِ قول‌هایشان از صافکارها و نقاش‌هایی حرف بزنند که کارشان را با مهارتِ بالا و خیره کننده‌ای انجام می‌دهند! بعضی از صافکارها و نقاش‌های ماهر به صورتی خودرو را تعمیر و بازسازی می‌کنند که هیچ فردی حتّی صاحبِ خودرو هم قادر به تشخیص خودرو نیست. این موضوع باعث شده تا کارشناسان خودرو توانایی خود را پابه‌پای صافکارها و نقاشان در این بخش بالا ببرند تا این مهارت را پیدا کنند که هر خودروای را که رنگ‌شدگی داشت را شناسایی کنند و در زمانِ خودرو این موضوع را به شما اطلاع دهند.

روش‌های کارشناسی رنگ شدگی خودرو

  1. روش اول که ابتدایی‌ترین روش می‌باشد، نگاه کردن به خودرو با زاویه‌ی 30 درجه در روشنایی طبیعی روز با نور سفید است. یک کارشناس با یک نگاه می‌تواند بیشتر رنگ شدگی بدنه را به آسانی تشخیص دهد.
  2. روش دوم در شناسایی رنگ شدگی خودرو استفاده از قلم آهنربایی است؛ این روش که دارای ضریب خطای بالایی هم هست بیشتر توسط دلالان خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد. با چند بار استفاده کردن این روش می‌توانید آن را یاد بگیرید.
  3. و اما روش سوم که بالاترین دقت ممکن را دارد و بهترین روش در شناسایی و تشخیص رنگ شدگی خودرو به حساب می‌رود، استفاده از دستگاه تست رنگ دیجیتال است. این دستگاه این امکان را به ما می‌دهد تا رنگ شدگی، تعویض شدگی و کیلر روی رنگ را به آسانی تشخیص دهید.

در انتها می‌توان گفت که در این روش‌های گفته شده باز هم نظر کارشناس خودرو اهمیت بالایی دارد به این علت که یک کارشناس از تجربه‌ی بسیار بالایی در تشخیص رنگ بهره می‌برد و استفاده‌ی نا‌به‌جا و نادرست از روش‌های تشخیص رنگ درصد خطای تشخیص رنگ شدگی خودرو را بسیار بالا می‌برد.

بررسی تعویض شدگی قطعات در کارشناسی خودرو

اگر در تصادف میزان آسیب و خسارتی که به ما وارد می‌شود بیش‌از‌حد باشد باید قطعه‌ی آسیب دیده را تعویض کرد که این کار با افت شدید قیمت خودرو نیز همراه است. تشخیص قطعه‌ی تعویضی کاری بسیار مشکل است زیرا احتمال دارد که قطعه از روی خودرو‌ای دیگر باز شده و بر روی ماشین قرار گرفته باشد. کارشناس خودرو به ما کمک می‌کند تا از تعویض شدگی قطعات مطمئن شویم و اگر قصد خریدن خودرو را داریم هزینه‌ی زیادی را برای این کار نپردازیم و در خرید خودرو ضرر نکنیم. تجربه‌ی بالا و همچنین مهارت یک کارشناس خودرو در این مرحله به کمکتان خواهد آمد و انتخابی درست و مطمئن را برای شما به همراه خواهد داشت و شما می‌توانید از داشتن یک خودروی عالی و به صرفه مطمئن شوید.

کارشناسی فنی، موتور و گیربکس در کارشناسی خودرو

قطعاً شما هم می‌دانید که بررسی فنی خودرو برای کسی که به این کار تسلط کافی نداشته باشد کاری دشوار و در بعضی موارد غیرممکن است. برای اینکه کسی بتواند این قسمت را بررسی و کارشناسی کند نیاز به دانش فنی و مهارت در بخش مکانیکی خودور دارد. کارشناس خودرو باید برای بررسی علاوه بر کنترل خودرو نسبت به هرگونه صدا یا لرزش بیش از حد دقت بالا داشته باشد و بتواند آن را تشخیص دهد و برای خریدار خودرو آن را شرح دهد.

در خودروهای پیشرفته می‌شود توسط دیاگ تا قسمتی به مشکلات فنی خودرو پی برد ولی این تصور اشتباه و غلطی است که برخی می‌گویند با تستِ دیاگ تمام مشکلات خودرو مشخص می‌شود! بیشتر مشکلات خودرو فقط توسط تست رانندگی توسط کارشناس خودرو پیدا و مشخص می‌شوند.

کارشناسی فنی و موتور از 4 قسمت اساسی تشکیل شده که عبارت هستند از:

  1. کارشناسی موتور
  2. کارشناسی گیربکس خودرو
  3. کارشناسی جلوبندی
  4. تست دیاگ در خودرو

کارشناسی قلبِ تپنده‌ی خودرو، موتورِ خودرو!

موتور، قلبِ تپنده و مهمترین بخش در خودرو می‌باشد. بررسی موتورِ خودرو کاری ضروری و مهم است که در کارشناسی خودرو مورد بررسی قرار می‌گیرد. از این موضوع غافل نباشید که یک موتور آرام و بی‌صدا هم باید مورد بررسی قرار گیرد.

بسیاری افراد به ما می‌گویند که ما خودمان در زمانِ خریدن خودرو، آن را تست کردیم و هیچ مشکلی نداشته است اما پس از استفاده از خودرو با اشکالات زیادی رو‌به‌رو شدیم! این موضوه به آن علت است که برخی سودجویان با ترفندهایی ایرادات موتورِ خودرو را تا زمانِ کمی بتوانند پنهان کنند.

مشکلات رایج موتور که از دیدِ ما مخفی است!

مشکل روغن سوزی، دفرم شدن رینگ، پیستون و … از مواردی است که اگر خودرو داشته باشد مجبوریم هزینه‌هایی بالا برای تعمیر آن پرداخت کنیم. در زمانِ فروش خودرو پیش آمده که برخی از کلاهبردان و دلالان با روش‌ها و ترفندهایی این مشکلات را برای زمان محدودی برطرف کنند. بررسی و کارشناسی موتور خودروای که در حالِ خریدن آن هستید بسیار اهمیت دارد و این دلیلی است که باعث شده تا کارشناسی خودرو اهمیت بیشتری پیدا کند زیرا تنها یک کارشناس باتجربه در این قسمت می‌تواند به یاری ما بیاید.

کارشناسی گیربکس

همان طوری که باخبرید، قدرت خودرو به وسیله‌ی موتور و از طریق سیستم کلاچ و گیربکس به چرخ‌ها منتقل می‌شود. اگر در گیربکس خودرو مشکلی به وجود بیاید بالارفتن مصرف سوخت و افزایش هزینه را در خودرو شاهد هستیم. در خودروهای دنده اتومات، سیستمِ گیربکس و توربو بسیار پیشرفته و پیچیده‌اند و دارای حسگرهای هیدرولیکی و مکانیکی گران قیمت هستند و برای این، کارشناسی آن نیازمند دقت، تجربه و مهارت بالاست.

کارشناس خودرو باید برای بررسی دقیق گیربکس، گیربکس را در تمامِ حالت‌های دستی و اتومات مورد بررسی قرار دهد تا از صحّت آن اطمینان پیدا کند و ذهنِ خریدارِ خودرو را از سالم بودن گیربکس خاطرجمع کند.

تست دیاگ

امروزه در خودرو از کامپیوتر صنعتی استفاده می‌شود که ECU نام گرفته است. این تجهیزات کنترل قسمت‌های زیادی از جمله جعبه سیاه را برعهده دارند. اطلاعاتی مثل عمل کردن سنسور ضربه، میزان مسافت طی شده به وسیله‌ی خودرو، بازشدن کیسه‌ی هوا در خودرو، میزان مصرف سوخت در خودرو و هزاران مورد دیگر بسته به نوع خودروی ما در ECU ثبت می‌شوند.

اطلاعات گفته شده با دستگاهی به نام دیاگ قابلِ خواندن و ویرایش کردن است. در این مرحله کافی‌ است کارشناس دستگاه دیاگ را به خودرو متصل کند و اطلاعات لازم را با تنظیمات اصلی کارخانه تطابق دهد. به این نکته هم توجه کنید که هر کارخانه برای این کار دستگاه دیاگ شرکت خودش را پیشنهاد می‌کند.

دستگاه دیاگ بیشتر از تشخیص عیب‌های موتور، سلامتِ کیسه‌های موتور و سیستم سلامت و ایمنی خودرو همانند ترمزها را برعهده دارد که بسیار حیاتی و مهم هستند.

آپشن و تجهیزات جانبی، بخشی اساسی در کارشناسی خودرو

کارشناسی این قسمت کاملاً بسته به نوع خودروی شما دارد. همانطور که قبل‌تر به شما گفتیم پیشرفت تکنولوژی در خودرو فوق‌العاده سریع است و هر روز در خودروها تکنولوژی نو و تازه‌ای پا به میدان می‌گذارد. اگر برای شما هم آپشن‌ها و تجیهزات جانبی مهم و پراهمیت است پس برای بررسی سلامت آن‌ها به کارشناس خودرو احتیاج خواهید داشت. سنسور و دوربین دنده عقب، آینه بغل برقی، سنسور باران، سانروف، سیستم سرمایشی و گرمایش، کمربند ایمنی و قفل مرکزی خودرو، چراغ مه شکن، پروژکتور و … از مواردی است که باید در هنگام خرید خودرو سلامتشان مورد بررسی قرار بگیرد تا شما ضرری از این بابت نبینید.

تست کردن برخی از این تجهیزات همانند کیسه‌ی هوا برای هیج کارشناسی قابلِ انجام نیست و فقط توسط دستگاه دیاگ انجام پذیر است. دستگاه دیاگ این امکان را می‌دهد تا تمامی آپشن‌های داخلی و خارجی خودرو را مورد بررسی قرار گیرد و سلامتِ آن‌ها بررسی شود. بسیاری از کارشناسان خودرو تمامی این آپشن‌ها و تجیهزات را به صورت دستی مورد بررسی قرار می‌دهند ولی وقتی که یک کارشناس، امکانات و آپشن‌های خودرو را با دستگاه دیاگ مورد بررسی قرار دهد تمامی بخش‌های اصلی و فرعی از سیم‌کشی‌ها، کلیدها، سنسورها و پردازنده مورد بررسی قرار می‌گیرند و اگر با مشکل و ایرادی مواجه باشند، کارشناس متوجه می‌شود.

تست رانندگی

پس از طی شدن تمامی مراحل بالا به قسمت مهم و حیاتی کارشناسی خودرو رسیدیم. Drive Test یا تست رانندگی، سلامت نسبی خودرو را بازگو می‌کند. کارشناس در این مرحله می‌باشد که قسمت‌هایی که دارای ایراد هستند و توسط تست دیاگ مشخص شدند را بررسی می‌کند و برای شما این ایرادات را در زمانِ رانندگی می‌گوید.

در تست رانندگی مواردی از جمله شتابِ خودرو، عملکرد ترمزهای خودرو، سیستم تعلیق، سیستم گیربکس در حالتِ دستی و اتومات، سیستم هیدرولیک فرمان، میزان بودن فرمان خودرو و ده‌ها نکته‌ی دیگر مورد بررسی قرار می‌گیرد و به شما گفته می‌شود. تست رانندگی از اصلی‌ترین بخش‌های کارشناسی فنی هر خودرویی است.

کارشناسی خودرو

کارشناسی مطمئن در برابرِ کلاهبرداران خودرو!

با نگاه کردن به قیمت خودرو می‌توان حدس زد که بیشتر ما به دنبال خرید خودروی کارکرده ‌باشیم. توانِ خرید خودروی صفر بسیار کاهش پیدا کرده و به همین دلیل است که کلاهبرداران خودرو از این موضوع سوءاستفاده می‌کنند و خودشان را به عنوان فردی نشان می‌دهند که در حالِ فروش خودروی کارکرده‌اش است که مجبورشده برای گرفتاری و مشکلات مالی خودرواش را بفروشد.

تعویض قطعات اصلی خودرو، پنهان سازی ایرادات خودرو، دستکاری در قولنامه، جعلِ شماره شاسیس خودرو و بازارگرمی جعلی از ویژگی‌های این کلاهبرداران است. این کلاهبرداران باعث می‌شوند تا معامله‌ی ما به اتفاقی ناگوار تبدیل شود و کلاهبرداری این شیادان زیانِ زیادی را به ما وارد کند. سرویس کارشناسی خودرو باعث شده تا خریدی منصفانه و انتخابی درست برای ما به وجود بیاید و فریبِ این کلاهبرداران را نخوریم و بتوانیم خودروای مناسب برای خودمان بخریم.

جمع بندی:

برای اینکه بتوانیم برای خودمان خودروی مناسبی تهیه کنیم باید بدانیم که خودروای که ما در حال خریدن آن هستیم، آیا قبلاً تصادف داشته است یا نه؟ کارشناسی خودرو به ما کمک می‌کند تا بتوانیم تمامی ایراد‌های بدنه و فنی خودرو را بفهمیم و از دستِ سودجویان و کلاهبرداران در امان بمانیم. کارشناس خودرو فردی است که تمامی موارد از موتور، بدنه، شاسی، آپشن‌ها و تجهیزاتِ خودرو، تستِ دیاگ، گیربکس، تست رانندگی و … را به دقت بررسی می‎کند و ذهنِ ما را از خریدی مطمئن خاطر جمع می‌کند.