برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

بهترین زمان تعویض روغن گیربکس چه زمانی است؟

بدون شک با توجه به بالا رفتن قیمت خودرو ها و همچنین پایین آمدن توان مردم برای خرید خودرو های بهتر، مردم باید بیشتر مراقب خودرویی که دارند باشند و همواره به آن رسیدگی کنند. تعویض روغن نیز یکی از اصلی ترین مسائل و عواملی می باشد که بر روی سلامت خودرو تاثیر می گذارد و حتی موجب افزایش طول عمر خودروی شما خواهد شد. در این مطلب به بررسی بهترین زمان تعویض روغن گیربکس خواهیم پرداخت.

تعویض روغن گیربکس

تعویض روغن گیربکس که واسکازین نیز نامیده می شود، یکی از اصلی ترین کار هایی است که باید برای سلامتی گیربکس و در نهایت خودروی خودتان انجام دهید.

متاسفانه برخی از مردم و صاحبان خودرو بر این باورند که روغن گیربکس هیچ گاه نیاز به تعویض ندارد و همواره قابل استفاده می شود و آسیبی به گیربکس و قطعه های مربوط به آن وارد نمی کنند.

اما این باور اشتباه است، شما باید در زمان مشخص شده و هنگامی که نشانه هایی از بد کار کردن دنده دیدید، سریعا اقدام به تعویض روغن گیربکس کنید و اجازه ندهید بیشتر از این به گیربکس و دنده ها فشار وارد شود.

به نوعی روغن گیربکس از فرسایش قطعات و اصطکاک آن ها جلوگیری می کند و باعث می شود قطعات مربوط به آن عملکرد بسیار بهتری داشته باشند و روان تر کار کنند.

باید در نظر داشته باشید که اگر از با کیفیت ترین روغن گیربکس نیز استفاده کنید، بعد از مدتی خاصیت و کارایی خودش را از دست می دهد و حتی ممکن است مضراتی را برای خودروی شما به همراه داشته باشد که همه قطعات در ارتباط با خودش را درگیر کند.

پیشنهاد می کنیم مسئله تعویض روغن گیربکس را جدی بگیرید و از روغن های با کیفیت استفاده کنید تا در آینده با مشکلات مربوط به دنده، کلاچ و گیربکس رو به رو نشوید.

بهترین زمان تعویض روغن گیربکس

زمان تعویض روغن با توجه به دستی یا اتوماتیک بودن گیربکس تعیین می شود و متفاوت است؛ زمانی که گیربکس خودروی شما دستی می باشد، همه چیز بستگی به دیسک و کلاچ دارد. اکثر تعویض روغنی ها و مکانیک ها پیشنهاد می کنند زمانی که برای تعویض دیسک و صفحه کلاچ به تعمیرگاه می روید، همان جا کار تعویض روغن گیربکس را انجام دهید و برای بعد موکول نکنید.

عمر مفید دیسک و صفحه کلاچ حدودا 65 الی 80 هزار کیلومتر می باشد و پیشنهاد می شود اگر خودروی شما از آخرین باری که دیسک و صفحه کلاچ را تعویض کرده اید، این مقدار راه رفته است، دیسک و صفحه کلاچ را تعویض کنید و همراه آن تعویض روغن گیربکس را نیز انجام دهید.

اما شما می توانید با فهمیدن و دیدن نشانه هایی، متوجه شوید که روغن گیربکس شما نیاز به تعویض دارد؛ برخی از این نشانه ها را در ادامه برای شما نام می بریم.

اگر در هر زمانی مشاهده کردید که رنگ روغن گیربکس شما از حالت طبیعی خارج شده است و رنگ غیر طبیعی به خود گرفته است، نشان دهنده این است که باید تعویض روغن گیربکس را انجام دهید.

یکی دیگر از نشانه های مربوط به رسیدن زمان تعویض روغن گیربکس ، به گوش رسیدن صدا های غیر طبیعی هنگام تعویض دنده و یا به سختی تعویض شدن آن می باشد.

کارشناسی خودرو

بهترین زمان تعویض روغن گیربکس اتوماتیک

گیربکس اتوماتیک یا همان دنده خودکار، یکی از قطعاتی است که به روغن نیاز دارد تا بتواند روان باشد و عملکرد مطلوبی را داشته باشد. گیربکس اتوماتیک یکی از اصلی ترین نقش ها را در خودرو ایفا می کند و بدون شک روغن گیربکس اتوماتیک نیز بسیار مهم و حیاتی است.

روغن گیربکس اتوماتیک فقط کار روان کردن و جلوگیری از اصطکاک را انجام نمی دهد و باعث خنک شدن و کنترل دما نیز خواهد شد.

روغن گیربکس اتوماتیک تاثیر بسیار زیادی بر روی اصطکاک صفحه کلاچ نیز دارد؛ همانطور که می دانید صفحه کلاچ اهمیت زیادی دارد و روغن گیربکس اتوماتیک نیز اصطکاک صفحه کلاچ را کاملا کنترل می کند.

شما به طور معمول و در حالت عادی باید هر 60 هزار کیلومتر که با ماشین دارا گیربکس اتوماتیک راه می روید، تعویض روغن گیربکس را انجام دهید؛ اما اگر تا 3 سال یعنی 36 ماه 60 هزار تا راه نرفتید، باز هم تعویض روغن را انجام دهید.

زیرا روغن گیربکس اتوماتیک نیز مانند روغن گیربکس دستی بعد از مدتی خاصیت خود را از دست می دهد و باید تعویض شود.

زمانی که روغن تغییر رنگ داد، دنده به سختی جا افتاد یا خیلی راحت عوض نشد، حتما روغن گیربکس اتوماتیک را عوض کنید.

همواره سعی کنید بهترین و با کیفیت ترین روغن گیربکس را خریداری و استفاده کنید. روغن تاثیر بسیار زیادی در عملکرد گیربکس و به طور کلی موتور دارد، پس در انتخاب آن دقت بسیار زیادی داشته باشید و از هیچ هزینه ای دریغ نکنید زیرا به افزایش طول عمر خودروی شما کمک خواهد کرد.

زمان تعویض روغن موتور

سازندگان خودرو ها زمان مشخصی را برای تعویض روغن موتور خودرو مشخص کرده اند؛ زمان تعویض روغن موتور بعد از هر 12 هزار کیلومتر راه رفتن می باشد. شما می توانید قبل از 12 هزار کیلومتر نیز روغن موتور را تعویض کنید اما در شرایطی که یک سال از آخرین دفعه ای که روغن را تعویض کرده اید، گذشته باشد.

اما این زمان مشخص شده مربوط به شرایط عادی و کاملا طبیعی می باشد؛ یعنی اگر خودروی شما در مکان های سخت کار می کند و از آن کار بسیار زیادی می کشید و مدام در حال حرکت هستید، طبیعتا شرایط به طور کلی فرق خواهد کرد و بدون شک باید در زمان سریع تری تعویض روغن موتور را انجام دهید.

روغن موتور نیز بعد از گذشت مدتی خاصیت خود را از دست می دهد و دیگر نمی تواند عملکرد مطلوبی که در اوایل کارش ارائه می کرد را داشته باشد. زمانی هم که روغن موتور نتواند عملکرد خوبی داشته باشد، بر روی عملکرد کلی موتور تاثیر گذار خواهد بود و موتور دیگر مانند گذشته کار نخواهد کرد.

شما هر روز یا یک روز در میان باید با استفاده از میله تراز روغن موتور خودروی خود را چک کنید؛ باید بررسی کنید و ببینید که سطح قبلی خود را حفظ کرده و یا تغییر رنگ داده است یا خیر.

زمانی که روغن موتور تغییر رنگ داده بود، باید آن را تعویض کنید.

کارشناسی خودرو