برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

بررسی افت قیمت خودرو در تصادف با تمام جزییات

با توجه به این که خودرو یکی از اصلی ترین سرمایه های یک شخص می باشد و مطمئنا باید هزینه های زیادی برای به دست آوردن آن پرادخت کرد، افت قیمت خودرو که در نتیجه تصادف و آسیب دیدن به سراغ تان خواهد آمد، موجب می شود تا بخشی از سرمایه شما از بین برود

افت قیمت خودرو چیست؟

افت قیمت خودرو به قیمت کاسته شده از ارزش اصلی خودرو می گویند؛ این افت قیمت ممکن است به دلایل مختلفی مانند تصادف و یا گذر زمان به وجود بیاید که میزان و مقدار این افت قیمت در تصادفات با توجه به نوع و شدت تصادف متغیر خواهد بود.

بدون شک افت قیمت خودرو یکی از عواملی است که هر شخص دارای خودرو باید از آن آگاهی داشته باشد و قطعا باعث از بین رفتن بخش عظیمی از سرمایه شما خواهد شد؛ برای مثال خودرویی که تصادف شدیدی از ناحیه کاپوت دارد، امکان آسیب دیدگی موتور آن بالا است و آسیب دیدگی موتور موجب کاهش ارزش قیمت خودرو خواهد شد.

افت قیمت ماشین در تصادف

هرگونه تصادف و ضربه دیدگی در خودرو موجب کاسته شدن از ارزش ماشین می گردد. گاه این کاهش ارزش می تواند مبلغ بسیارکمی باشد اما گاهی شدت تصادف به گونه ای است که خودرو آسیب قابل توجهی دیده و حتی در صورت تعمیر، آسیب های ناشی از آن تصادف موجب کاهش کیفیت خودرو می گردد. در نتیجه این گونه تصادفات از ارزش خودرو به شدت کاسته خواهد شد.

در هنگام تصادف بخش های زیر اغلب در معرض آسیب دیدگی بیشتری هستند:

  • درب ها
  • کاپوت
  • صندوق عقب
  • سپرها

در صورتی که آسیب دیدگی بخش های ذکر شده در حد اندک باشد، افت قیمت خودرو کمتری را شاهد خواهیم بود اما در صورتی که شدت ضربه موجب تخریب بخش های ذکر شده به صورت گسترده یا آسیب به شاسی ها و ستون خودرو گردد افت قیمت خودرو بسیار بیشتر خواهد بود.

همچنین در صورتی که ضربه دیدگی موارد فوق منجر به آسیب به بخش های داخلی خودرو گردد به گونه ای که نیاز به تعمیرات یا تعویض قطعات داشته باشد میزان افت قیمت خودرو افزایش خواهد یافت.

محاسبه افت قیمت خودرو

برای محاسبه افت قیمت خودرو ابتدا باید قیمت روز خودرو را محاسبه کرده و سپس اقدام به ارزیابی میزان افت قیمت خودرو نماییم.

  • محاسبه افت قیمت خودرو با چند ملاک قابل انجام است:
  • میزان خسارت وارد به بدنه خودرو : در صورتی که آسیب وارده فقط در حد رنگ شدگی سطحی باشد ، رنگ شدگی در بخش گلگیرو در ها تا ۴ درصد از ارزش خودرو کاسته می شود. آسیب دیدگی به کاپوت و صندوق عقب می تواند ۵ تا ۷ درصد از ارزش خودرو را کاهش دهد.
  • میزان آسیب به شاسی ها ، ستون های خودرو و سقف خودرو : آسیب دیدن هر کدام از این بخش ها نشان از تصادف شدید داشته که موجب کاسته شدن از استحکام خودرو می گردد. بسته به میزان آسیب دیدگی در این بخش حداقل ۱۰ درصد از ارزش خودرو کاسته خواهد شد.
  • آیا قطعات آسیب دیده قابل تعمیر هستند یا باید جایگزین شوند؟
  • میزان کاهش کیفیت رانندگی خودرو

همه افراد در هنگام خرید خودرو ترجیح می دهند که خودروی سالم تری خریداری نمایند تا علاوه بر زیبایی ، هزینه ی کمتری بابت تعمیرات پرداخت نمایند. بدون شک جایگزینی قطعات اصلی خودرو و رنگ شدگی بدنه موجب کاهش تقاضا برای یک خودرو خواهد شد و افراد کمتری حاضر به خرید خودروهای آسیب دیده هستند.

برای محاسبه دقیق خودرو بهتر است که از خدمات کارشناسی خودرو استفاده نمایید.

کارشناس خودرو می تواند بر اساس میزان آسیب وارد شده به خودرو ، بررسی عملکرد خودرو و براورد میزان خسارت، افت قیمت خودرو را محاسبه نماید.

کارشناسی خودرو

افت قیمت خودرو به ازای هر سال

اما یکی دیگر از عواملی که امکان دارد شما دچار افت قیمت خودرو خود شوید، فرسوده شدن آن به صورت سال به سال است. قطعا شنیده اید که خودرو ها به ازای هر سال که می گذرد، نسبت به خودروی صفر کیلومتر دچار افت قیمت می شوند.

برای مثال یک خودرو 600 میلیون تومان قیمت دارد؛ این خودرو امکان دارد هر سال با افت قیمت 40 تا 60 میلیون تومان مواجه شود. مثلا خودرویی که مدل 99 می باشد، صفر کیلومتر است و 600 میلیون تومان قیمت دارد، در حالی که خودروی مدل 96 که حدودا 3 سال قدیمی تر است و بیشتر کار کرده است، قیمتی معادل 450 الی 500 میلیون تومان خواهد داشت که همین مسئله نوعی افت قیمت به حساب می آید.

اما لازم به ذکر است که خودرو های بیش از 5 یا 6 سال خسارت افت قیمتی به آن ها توسط بیمه تعلق نمی گیرد و نمی توانند با توجه به این شرایط، از بیمه خسارت بگیرند. مسئله اصلی زمانی به وجود می آید که ممکن است خودروی 5 یا 6 سال کار کرده، خارجی و گران قیمت باشد که قطعا در صورت تصادف و آسیب دیدگی، خسارت بسیار زیادی به آن وارد می شود و بیمه نیز وظیفه ای برای پرداخت خسارت افت قیمت به صاحبان این خودرو ها نخواهد داشت و در نهایت ضرر مالی بسیار سنگینی در انتظار صاحبان این نوع خودرو ها خواهد بود.

تمام مسئله به نکاتی که در بالا گفته شد ختم نمی شود و نظر کارشناس ملاک اصلی برای برآورد میزان خسارت و پرداخت خسارت افت قیمت خودرو خواهد بود که نظر این شخص باید بدون چون و چرا اجرایی شود.

اما بدون شک برای اکثر افراد سوال پیش می آید که ایا بیمه بدنه افت قیمت می دهد یا خیر! در ادامه به این سوال پاسخ کلی خواهیم داد.

ایا بیمه بدنه افت قیمت می دهد؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که کارشناس بعد از تصادف و آسیب دیدگی ماشین، تعیین می کند که خسارت وارده چقدر می باشد و خاطی باید چه مقدار مبلغ را به عنوان خسارت افت قیمت خودرو پرداخت کند.

اما در شرایطی افراد با وجود دریافت خسارت از فرد خاطی، از شرکت بیمه نیز شکایت می کنند و خسارتی را از شرکت بیمه هم دریافت می کنند. زیرا در قانون نوشته شده است که خسارت بدنی و مالی شخص ثالت را به فرد پرداخت کند که افت قیمت خودرو نیز در همین راستا می باشد.

اما به طور کلی خساراتی که به خودرو هنگام تصادفات وارد می شود دو دسته است که خسارت مستقیم و خسارت غیر مستقیم نام دارد؛ خسارت مستقیم به خسارتی گفته می شود که به بدنه خودرو وارد می شود و به همان مقدار ضربه خوردگی خودرو، کارشناس میزان خسارت را تعیین می کند.

خسارت غیر مستقیم اما بسیار شدید تر و بد تر می باشد؛ در زمانی که تصادف شدید باشد و بیمه نیز هزینه ای را به عنوان خسارت افت قیمت خودرو به شما پرداخت کند، باز هم نمی تواند جبران خسارت وارد شده باشد و ارزش خودروی شما بعد از تعمیر نیز به طور کلی پایین خواهد آمد. در این شرایط می گوییم خسارت غیر مستقیم است که جبران آن بسیار مشکل و حتی در برخی از موارد غیر ممکن می باشد.

شما می توانید در صورت نیاز مطالبه افت قیمت خودرو کنید و از شرکت بیمه خسارت بگیرید.

مدارک لازم برای مطالبه افت قیمت خودرو

در صورتی که طرفین تصادف برای پرداخت خسارت افت قیمت خودرو به مشکل خورده باشند و توافقی بین آن ها حاصل نشده باشد، باید به شورای حل اختلاف مراجعه کنند تا در آن جا رای نهایی صادر و تکلیف مشخص شود.

در این شورا اول باید دادخواست افت قیمت خودرو تکمیل و سپس به شورا ارسال شود؛ در صورتی که معلوم شد افت قیمت خودرو از 20 میلیون تومان بیشتر نیست، حکم در همان شورای حل اختلاف صادر می شود و مشخص می شود که چه مقدار مبلغ باید به منظور خسارت افت قیمت خودرو توسط فرد خاطی پرداخت شود.

اما در صورتی که هزینه افت قیمت خودرو بیشتر از 20 میلیون تومان بود، پرونده به دادگاه فرستاده می شود و نقش مدارک به ویژه کروکی در این بخش اهمیت بسیار زیادی پیدا می کند.

یکی از اصلی ترین مدارکی که از تصادف باید در دادگاه ارائه دهید، کروکی تصادف می باشد؛ اگر فرد خاطی بعد از تصادف فرار کرده است و پلیس نیز قادر به کروکی کشیدن نبوده باشد، کارشناسان همان دادگاه و شورا با توجه به توضیحات و استفاده از سخنان شواهد، کروکی را می کشند که ممکن است به همان کیفیت کروکی اصلی نباشد و حتی در رای نیز تعیین کننده باشد.

کارشناسی خودرو

تاثیر بیمه شخص ثالت در خسارت افت قیمت خودرو

در صورتی که شما با خودرویی تصادف کرده باشید و مقصر نیز شناخته شوید، بدون شک باید هزینه نسبتا زیادی را بپردازید؛ اما اگر خودروی شما بیمه شخص ثالت داشته باشد، می توانید بعد از پرداخت خسارت افت قیمت خودروی مقابل خود، از بیمه خود بخشی از مبلغ و یا در برخی از موارد کل مبلغ خسارت را دریافت کنید.

بیمه شخص ثالت نقش اساسی در خسارت افت قیمت خودرو دارد و می تواند تا حد بسیار زیادی از ضرر مالی سنگین شما جلوگیری کند و اجازه ندهد که فشار مالی زیادی به شما وارد شود. حتی برخی از افراد بدون اینکه خودروی شان بیمه شخص ثالث داشته باشد، خودرو را تکان نمی دهند که مبادا تصادفی رخ بدهد و مجبور به پرداخت هزینه باشند؛ بدون شک این افراد تاثیر بیمه را در خسارت افت قیمت خودرو درک کرده اند و با وجود بیمه خیال شان از بابت رانندگی راحت تر خواهد بود و در نتیجه استرس نخواهند داشت و درصد تصادفات را تا حد بسیار زیادی کاهش خواهند داد.

در قانون جدید آمده است که شما می توانید تا سقف 7 میلیون تومان بدون ارائه کروکی به شرکت بیمه خود، خسارت دریافت کنید اما اگر خود شما فرد خاطی باشید و مقصر تصادف شناخته شوید، می توانید از بیمه بدنه استفاده کنید که بخشی از خسارت را پرداخت خواهد کرد و فشار زیادی به شما وارد نخواهد شد.

چگونه از افت قیمت خودرو جلوگیری کنیم؟

بدون شک تنها راه جلوگیری از افت قیمت خودرو در تصادفات رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی می باشد؛ رعایت نکردن کوچک ترین و ساده ترین نکات راهنمایی و رانندگی می تواند تاثیر زیادی را در جلوگیری از تصادفات داشته باشد.

اما افت قیمت خودرو به ازای هر سال قابل جلوگیری نیست و در گذر زمان به وجود می آید که مسئله ای طبیعی می باشد و برای هر خودرویی به وجود خواهد آمد. اما میزان افت قیمت خودرو به ازای هر سال برای هر خودرو متفاوت خواهد بود.

برای مثال خودرو هایی که قیمت 800 میلیون تومانی دارند، ممکن است با گذشت هر سال بیشتر از 50 میلیون تومان افت قیمت داشته باشند؛ در حالی که خودرو های 50 تا 100 میلیون تومانی در هر سال 5 تا 10 میلیون تومان افت قیمت داشته باشند که اگر تناسب هم رعایت شود، متوجه خواهید شد که عادلانه است.

افت قیمت خودرو به چه دلایلی به وجود خواهد آمد؟

همانطور که گفته شد افت قیمت خودرو به دلایل مختلفی به وجود می آید که در ادامه توضیحاتی را درباره آن به شما ارائه خواهیم کرد.

یکی از دلایل افت قیمت خودرو همان گذر زمان و افت مدل خواهد بود که توضیحاتی در بالا ارائه شد.

اما دلیل دیگر افت قیمت خودرو میزان کارکرد آن خواهد بود؛ برای مثال افت قیمت خودرویی که 100 هزار کیلومتر در 3 سال کار کرده است، با افت قیمت خودرویی که 500 هزار کیلومتر در 4 سال کار کرده است متفاوت خواهد بود و قطعا یکسان نیست.

همانطور که گفته شد شدت تصادف خودرو نیز یکی دیگر از دلایل افت قیمت خودرو می باشد؛ برای مثال اگر در تصادف موتور خودروی شما ضربه دیده باشد، افت قیمت بسیار بیشتری نسبت به ضربه دیدگی درب خودروی شما خواهد داشت که امری طبیعی و عادی در هر کجای جهان خواهد بود.

اوضاع فنی خودرو نیز از دیگر دلایل افت قیمت خودرو خواهد بود؛ برای مثال اگر خودرو قبل از تصادف دچار ایرادات موتوری و … بوده است، بعد از تصادف نیز خسارت افت قیمت کمتری خواهد داشت و فرد خاطی باید خسارت بسیار کمتری نسبت به خسارت اصلی پرداخت کند.

آپشن های خودرو نیز تاثیری بر افت قیمت خودرو خواهند داشت؛ برای مثال لوکس و لاکچری بودن یک خودرو هنگام تصادف ممکن است باعث افت قیمتی چند صد میلیونی شود و ضرر مالی بیشتری را برای صاحب خودرو در بر داشته باشد.

تمامی این نکات در کنار یکدیگر، تاثیر بسیار زیادی را در افت ارزش و قیمت خودروی شما هنگام فروش خواهد داشت و باعث می شود تا شما نتوانید با قیمت مطلوب و دلخواه خود، خودروی تان را به فروش برسانید.

البته تمامی نکات و افت قیمت ها به صورت دقیق و کامل مشخص شده اند و معین شده است که در صورت رنگ شدگی گلگیر، چه مقدار از قیمت خودرو افت خواهد کرد؛ دیگر موارد نیز به همین شکل مشخص شده اند.

کارشناسی خودرو

طراحی نرم افزار برای مشخص شدن افت قیمت خودرو

اما چند سالی از طراحی نرم افزار برای مشخص کردن افت قیمت خودرو می گذرد و کارشناسان توانایی استفاده از آن را دارند؛ شما نیز می توانید از این نرم افزار ها استفاده کنید اما مطمئن باشید به دلیل نداشتن دانش کافی در تشخیص آسیب دیدگی و دیگر نکات تاثیر گذار در افت قیمت خودرو، قادر نخواهید بود که میزان افت قیمت خودروی خود را به صورت دقیق مشخص کنید.

جمع بندی نهایی

افت قیمت خودرو یکی از مسائل مهمی است که در برخی از موارد نمی توان آن را جبران کرد و بدون شک باعث از بین رفتن سرمایه شما خواهد شد. تعداد زیاد خودرو ها در سطح شهر و کشور می تواند تا حد بسیار زیادی تصادفات را افزایش دهد و در نتیجه افزایش تصادفات، افت قیمت خودرو ها نیز بیشتر خواهد شد.

یکی دیگر از عواملی که بر افت قیمت خودرو تاثیر گذار است، صفر کیلومتر بودن یا نبودن خودرو است؛ طبیعی است که خودروی صفر کیلومتر در صورت تصادف افت قیمت بسیار بیشتری نسبت به خودروی کار کرده داشته باشد و دیگر قیمتی مانند قیمت اولیه خودش را نداشته باشد.

اگر نموداری را تصور کنید که که خودروی شما تا قبل تصادف به صورت کاملا طبیعی افت قیمت خواهد داشت، بعد از تصادف خط این نمودار به شکل فوق العاده عجیبی نزولی خواهد شد. تاثیر تصادف در افت قیمت خودرو بسیار زیاد است و ممکن است ضرر های چند صد میلیونی به خودرو های گران قیمت بزند.

امیدواریم از اطلاعاتی که در این مقاله گفته شد استفاده کرده باشید و بتوانید آن را با دقت مطالعه کنید؛ افت قیمت خودرو مسئله ای است که هر شخصی باید با آن آشنا باشد و شناختی از قوانین افت قیمت خودرو داشته باشد تا هنگام پرداخت خسارت و یا بروز تصادفاتی که باعث افت قیمت شدید خودرو می شود، به نوعی سرش کلاه نرود و به نا حق متضرر نشود.